
Vroeger was alles zo simpel. Een auto had een uitlaat. Ging het om een auto met een grote motor, dan had je er twee naast elkaar. En bij echt speciale sportieve auto’s zaten de uitlaten vaak aan beide kanten van de auto. Vervolgens is er een tijd geweest dat auto’s veel te veel uitlaten kregen (de Audi S1 had er vier), maar tegenwoordig lijkt er zoiets te zijn als ‘uitlaatschaamte’, zoals bij Mini. Gelukkig lost deze AC Schnitzer Mini dat probleem om.
AC Schnitzer is een BMW-specialist uit Aachen. Deze houdt zich al sinds jaar en dag bezig met alles dat BMW maakt. Dat betekent dus ook dat ze Mini’s onder handen nemen en in dit geval betreft het de laatste generatie Mini Cooper S (modelcode: F66). Met een paar subtiele upgrades hebben ze er een heftigere hot hatch van weten te maken. Iedereen mag zijn mening hebben over het modificeren van auto’s, maar die Mini kon wel een beetje oppepper gebruiken.
AC Schnitzer-upgrades voor Mini Cooper S
De basis is de Cooper S met JCW-pakket. Vervolgens voegt AC Schnitzer een splitter en sideskirts toe. In het oog springend zijn de 19-inch ‘Falken’-velgen. Die zijn niet zozeer heel erg breed (7,5 inch) maar hebben wel een forse diameter. Ze lijken op de wielen die je ook op de duurdere BMW-modellen ziet, maar in dit geval zijn ze niet gesmeed, maar gegoten. De kans bestaat dus dat ze wat aan de zware kant zijn. Met een setje spacers kun je de wielen nog ietsje verder naar buiten zetten.

Ook staat de AC Schnitzer Mini Cooper S iets lager op het asfalt dankzij een setje verlagingsveren. Voor zakt de Mini met 20 tot 25 millimeter, achter met 10 tot 15 millimeter. Het belangrijkste aspect van deze Mini Cooper S van AC Schnitzer betreft het uitlaatsysteem. De bumper is aangepast en er nu twee vuistdikke eindpijpen uit prijken. Of je dat vuistdik letterlijk moet nemen, hangt of van de diameter van je vuisten. Als die rond de 10 centimeter bedraagt, klopt onze bewering.
Er komt nog meer aan
Verder kun je het interieur nog een beetje verfraaien met een aluminium voetsteun. Tot zover alle upgrades van AC Schnitzer voor de Mini Cooper S. Dit zijn de eerste upgrades, er komen er nog een paar aan. Hopelijk ontfermen de Duitsers zich ook over de motor. Als een auto er sneller uitziet, mag deze ook iets sneller zijn, uiteraard. Om een idee te geven, de vorige generatie ging van 192 naar 235 pk. Alle onderdelen kun je los bestellen, dus als je alleen die uitlaat wil, dan kan dat.
Lees ook: de AC Schnitzer ACS1 Green Hell is een nog scherpere M135i
Het weglaten van de zichtbare uitlaten doet Mini helaas bij alle nieuwe modellen. Niet alleen bij de Cooper C (dat is de instapversie), maar ook bij de Cooper S. Dat model was juist eenvoudig te herkennen aan de twee eindpijpen in het midden. Het was altijd een teken dat de Mini in kwestie aanzienlijk sneller was dan de andere Mini’s, dus je hoefde ‘m niet naar de rechterbaan te drukken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “Wat staat beter onder een auto: wel of geen uitlaten?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Kunnen elektrische auto’s ook leuk zijn om te rijden?

Waarom de Mini Cooper Cabrio niet die vreemde achterzijde heeft van de hatchback (en niet meer Nederlands is)

De Mini Cooper JCW E moet hot hatches met benzinemotoren doen vergeten, maar gaat dat lukken?

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Mag de Mini Aceman SE zich terecht een echte Mini noemen? (review)

Kunnen elektrische auto’s ook leuk zijn om te rijden?

Waarom de Mini Cooper Cabrio niet die vreemde achterzijde heeft van de hatchback (en niet meer Nederlands is)

AC Schnitzer kan na lang wachten eindelijk de BMW M3 Touring tunen

AC Schnitzer geeft de BMW i4 een upgrade om boefjes te vangen

AC Schnitzer BMW i4 is anders getuned dan normaal

AC Schnitzer BMW M240i krijgt een bijzondere achterspoiler

De AC Schnitzer ACS1 Green Hell is een nog scherpere M135i

AC Schnitzer BMW M440i: 420 pk

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Zolang het net en beschaafd is dan smoelt het altijd beter. Nep is sowieso “not done”.
Enkel en alleen als er ook daadwerkelijk onderscheid is in de motorisering. Niet zoals nu waar een 318i al aan beide kanten een uitlaat kan hebben alsof het een 335i is. Al is het bij een doorsnee standaard uitvoering ook wel chique als het mooi is weggewerkt (uiteraard zonder neppe plastic sierstukken)
Omdat uitlaten tegenwoordig niet zo heel veel zeggen over de performance van een auto, doen ze me ook niet zo heel veel meer.
Bij m’n vorige auto waren de dempers en uitlaten weggewerkt onder de bumper en stond best wel chique.
Bij m’n huidige auto zijn de uitlaten wel prominent zichtbaar, maar ze zijn nauwelijks te onderscheiden van tientallen andere auto’s waardoor m’n auto er alsnog niet sportief uitziet.