Vroeger was alles zo simpel. Een auto had een uitlaat. Ging het om een auto met een grote motor, dan had je er twee naast elkaar. En bij echt speciale sportieve auto’s zaten de uitlaten vaak aan beide kanten van de auto. Vervolgens is er een tijd geweest dat auto’s veel te veel uitlaten kregen (de Audi S1 had er vier), maar tegenwoordig lijkt er zoiets te zijn als ‘uitlaatschaamte’, zoals bij Mini. Gelukkig lost deze AC Schnitzer Mini dat probleem om.

AC Schnitzer is een BMW-specialist uit Aachen. Deze houdt zich al sinds jaar en dag bezig met alles dat BMW maakt. Dat betekent dus ook dat ze Mini’s onder handen nemen en in dit geval betreft het de laatste generatie Mini Cooper S (modelcode: F66). Met een paar subtiele upgrades hebben ze er een heftigere hot hatch van weten te maken. Iedereen mag zijn mening hebben over het modificeren van auto’s, maar die Mini kon wel een beetje oppepper gebruiken.

AC Schnitzer-upgrades voor Mini Cooper S

De basis is de Cooper S met JCW-pakket. Vervolgens voegt AC Schnitzer een splitter en sideskirts toe. In het oog springend zijn de 19-inch ‘Falken’-velgen. Die zijn niet zozeer heel erg breed (7,5 inch) maar hebben wel een forse diameter. Ze lijken op de wielen die je ook op de duurdere BMW-modellen ziet, maar in dit geval zijn ze niet gesmeed, maar gegoten. De kans bestaat dus dat ze wat aan de zware kant zijn. Met een setje spacers kun je de wielen nog ietsje verder naar buiten zetten.

AC Schnitzer Mini Cooper S (F66) rood (2024) zijkant rechtsachter schuin weg

Ook staat de AC Schnitzer Mini Cooper S iets lager op het asfalt dankzij een setje verlagingsveren. Voor zakt de Mini met 20 tot 25 millimeter, achter met 10 tot 15 millimeter. Het belangrijkste aspect van deze Mini Cooper S van AC Schnitzer betreft het uitlaatsysteem. De bumper is aangepast en er nu twee vuistdikke eindpijpen uit prijken. Of je dat vuistdik letterlijk moet nemen, hangt of van de diameter van je vuisten. Als die rond de 10 centimeter bedraagt, klopt onze bewering.

Er komt nog meer aan

Verder kun je het interieur nog een beetje verfraaien met een aluminium voetsteun. Tot zover alle upgrades van AC Schnitzer voor de Mini Cooper S. Dit zijn de eerste upgrades, er komen er nog een paar aan. Hopelijk ontfermen de Duitsers zich ook over de motor. Als een auto er sneller uitziet, mag deze ook iets sneller zijn, uiteraard. Om een idee te geven, de vorige generatie ging van 192 naar 235 pk. Alle onderdelen kun je los bestellen, dus als je alleen die uitlaat wil, dan kan dat.

Lees ook: de AC Schnitzer ACS1 Green Hell is een nog scherpere M135i

Het weglaten van de zichtbare uitlaten doet Mini helaas bij alle nieuwe modellen. Niet alleen bij de Cooper C (dat is de instapversie), maar ook bij de Cooper S. Dat model was juist eenvoudig te herkennen aan de twee eindpijpen in het midden. Het was altijd een teken dat de Mini in kwestie aanzienlijk sneller was dan de andere Mini’s, dus je hoefde ‘m niet naar de rechterbaan te drukken.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 15 oktober 2024 geschreven:

    Zolang het net en beschaafd is dan smoelt het altijd beter. Nep is sowieso “not done”.

    Reageer
  • Trust heeft op 15 oktober 2024 geschreven:

    Enkel en alleen als er ook daadwerkelijk onderscheid is in de motorisering. Niet zoals nu waar een 318i al aan beide kanten een uitlaat kan hebben alsof het een 335i is. Al is het bij een doorsnee standaard uitvoering ook wel chique als het mooi is weggewerkt (uiteraard zonder neppe plastic sierstukken)

    Reageer
  • Martin heeft op 12 oktober 2024 geschreven:

    Omdat uitlaten tegenwoordig niet zo heel veel zeggen over de performance van een auto, doen ze me ook niet zo heel veel meer.

    Bij m’n vorige auto waren de dempers en uitlaten weggewerkt onder de bumper en stond best wel chique.
    Bij m’n huidige auto zijn de uitlaten wel prominent zichtbaar, maar ze zijn nauwelijks te onderscheiden van tientallen andere auto’s waardoor m’n auto er alsnog niet sportief uitziet.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)