Dit is toch een BMW 1-serie? Ja, maar niet zomaar een. Je kijkt hier naar de AC Schnitzer ACS1, bijgenaamd ‘Green Hell’. In essentie is ie een BMW M135i die zich al een jaartje of twee vier keer per week kapot-gaint in de sportschool.

Had de M135i dan zo’n uitgebreide work-out nodig? Oh, jazeker. De vorige generatie en zijn gefacelifte opvolger, de M140i, verwerden al snel tot een soort cultklassiekers. Ze waren niet perfect, maar het waren hot hatches met achterwielaandrijving en een in de lengterichting gemonteerde zescilinder-lijnmotor. In de wereld van de potente hatchbacks voelden ze aan als de mokers onder de hamers, maar bijzonder, dat waren ze.

Waarom de AC Schnitzer ACS1 bestaat

En toen gooide BMW de gehele 1-serie om, van het unieke achterwielaangedreven platform naar een met Mini gedeelde, voorwielaangedreven basis. Alles wat de M135i zo speciaal maakte, verdween als sneeuw voor de zon. Tuner Schnitzer heeft niet geprobeerd om de gehele waslijst aan bezwaren terug te draaien; het bedrijf uit Aken legt zijn focus doorgaans op de ophanging en de aankleding, dus een herontwerp van de hele auto was misschien een beetje hoog gegrepen. En zo ontstond deze AC Schnitzer ACS1.

Toch willen we best beweren dat een simpele kleurwijziging naar San Remo-groen de styling van de nieuwste 1 een stuk makkelijker verteerbaar heeft gemaakt. Die laktint is maar de helft van de reden waarom de tuner zijn nieuwe AC Schnitzer ACS1 het koosnaampje Green Hell heeft gegeven. De andere helft kun je vast al raden: z’n ophanging met RS-coil-overs werd op de Nürburgring getest, waar het hoofdkwartier van de tuner zich slechts een ritje van een uur naar het zuiden vandaan bevindt.

De AC Schnitzer ACS1 is een scherpere M135i

Kort gezegd is deze aangepakte variant van de BMW M135i een scherpere, meer alerte auto geworden, zonder dat hij op matig wegdek je vullingen er meteen uit zal rammelen. Zelfs niet als je ’m aankleedt zoals de versie die wij hier rijden, met nogal cartooneske 20-inch wielen. Die geven wel een enigszins broos randje aan je rijervaring, maar de carrosserie blijft continu goed onder controle.

Er is geen extra vermogen voorhanden, hoewel je er misschien een fractie extra performance uit zou kunnen persen dankzij de zeer bescheiden gewichtsbesparing ten opzichte van de standaardauto. Het interieur herinnert je eraan hoe briljant de ergonomie van deze BMW in de basis al is – de aanpassingen van Schnitzer zijn hier beperkt, met de nieuwe, langere flippers achter het stuur als de meest opvallende.

Wat kost de AC Schnitzer ACS1?

Voor alle glimmende extraatjes die je hier ziet, wil Schnitzer in totaal graag bijna 14 mille ontvangen. Voeg dat toe aan de nieuwprijs van een M135i en je komt in Nederland uit op een prijs van 77.000 euro; zo’n 66.000 euro in België. Natuurlijk kun je ook losse opties selecteren, en dat is dan ook wat wij zouden doen. Laat die breekbaar uitziende splitter onder de voorbumper maar zitten, en de 20-inchers hoeven van ons ook niet per se – daarmee bespaar je zo al meer dan 5 mille. De grote verbetering in karakter komt voort uit de ophanging, en die is al voor 3.000 euro de jouwe.

Ook belangrijk: die upgrade is natuurlijk niet alleen beschikbaar voor de M135i. De simpelere BMW 128ti, waarvan wij groot fan zijn, kan er ook mee worden uitgerust. Dan ben je inclusief de auto zelf voor nog geen 57.000 euro klaar (ruim 48.000 euro in België). Moet je alleen nog even een andere bijnaam verzinnen.

Specificaties AC Schnitzer ACS1 Green Hell (BMW M135i)


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
306 pk @ 4.500 tpm
450 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,4 l/100 km
168 g/km CO2, E-label
Afmetingen
4.319 x 1.799 x 1.434 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.500 kg
50 l (benzine)
380 / 1.200 l (bagage)
Prijzen
ca. € 77.000 (NL)
ca. € 66.000 (B)

Reacties

  • Johan heeft op 19 april 2022 geschreven:

    Snap alleen niet helemaal de reactie op de oude M135 en M140. Voelden aan als mokers onder de hamers. Een echte hit hatch hoort achterwiel aandrijving en een dikke moter te hebben. Destijds was de M140 met dik 340pk en 500Nm de gti te snel af.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)