ACS Diamondback Viper is een uitstapje van McLaren

Een aderverstoppende hamburger met een keurig kopje Earl Grey

ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper
ACS Diamondback Viper

Voordat McLaren zelf weer auto’s begon te bouwen, zo’n tien jaar geleden, maakten ze regelmatig uitstapjes naar andere merken. De bekendste samenwerking vond plaats in 2003. Met Mercedes bouwde McLaren de bloedsnelle SLR.

Naast Duitse precisietechniek was McLaren ook niet vies van lomp Amerikaans geweld. Sterker nog: het kon allemaal wat gewelddadiger. In 2006 stuurde American Specialty Cars een postduif (zo ging dat in die tijd, toch?) naar Woking met de vraag of ze wilden sleutelen aan hun nieuwste project: de ASC Diamondback Viper.

Wat deed McLaren aan de ASC Diamondback Viper?

McLaren pompte het vermogen van de V10 op van 517 pk naar 623 pk. Elke cilinder kreeg een individuele kelk voor de snelst mogelijke gasrespons. De Diamondback zal, in combinatie met de zij-uitlaat, goddelijk klinken.

ASC kleedde de Diamondback Viper vervolgens aan met een vrachtlading koolstofvezel. Artic White Pearl, Viper-blauw en McLaren-oranje geven dit unieke monster z’n uitstraling. American Specialty Cars bouwde slechts één exemplaar.

Het kostte destijds 750.000 euro om de ASC Diamondback Viper te bouwen. En met slechts 120 kilometer ervaring mag hij nu voor 295.000 dollar naar een nieuwe eigenaar. Dat is dus 3.700 euro afschrijving per kilometer. Een ritje naar de supermarkt komt je duur te staan. Kopen?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws