Je kunt je afvragen hoe duurzaam het is om prul zo goedkoop aan te bieden, dat het automatisch wegwerpartikelen worden, maar ze worden voortaan in ieder geval wel zo groen mogelijk naar de winkel gebracht. Action start een pilot met drie volledig elektrische vrachtwagens. Ze worden ingezet als volwaardig onderdeel van de vloot.

De accu van de vrachtwagen meet 540 kWh, wat ruim vijf keer zo groot is als de batterij in een Tesla Model S of Model X. Zo’n elektrische vrachtwagen weegt (dankzij de grote accu, het is een vicieuze cirkel) nogal wat, dus het bereik is niet zo gigantisch al je zou verwachten. De Action verwacht een bereik ‘van boven de 200 kilometer’ maar dit moeten ze nog ondervinden.

Specificaties elektrische vrachtwagens van de Action

De Action is gegaan voor de Volvo FM Electric. Deze heb je ook met een kleinere 180-kWh accu, maar de winkelketen ging voor de grootste optie. Het vermogen van de elektrische vrachtwagen ligt tussen de 450 tot 666 pk. Met een snellader moet de vrachtwagen in 2,5 uur helemaal opgeladen kunnen worden. Dit betekent in de praktijk dat elke vrachtwagen per dag zes tot negen winkels kunnen bevoorraden.

Zonnepanelen op het dak

Ook gaat Action zonnepanelen op het dak van de aanhangers monteren. Dit is geen uitvergrote versie van de ideeën van Lightyear, want deze zonnetrailers hangen ze achter de oude dieselvrachtwagens. Door stroom op te wekken met de zon, hoeft de dieselmotor minder hard te werken om de dynamo aan te drijven. Dit bespaart brandstof.

De zonne-energie gebruikt de vrachtwagen voor alle elektrische systemen aan boord, maar dus niet voor de aandrijving. Volgens de Action zorgen de panelen ervoor dat de uitstoot per vrachtwagen per jaar met 4 ton CO2 omlaag kan gaan. De brandstofbesparing is per vrachtwagen 1.200 liter per jaar. In drie jaar moet de toevoeging zichzelf terugverdienen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)