Alfa Romeo heeft een plan om weer tot leven te komen. Alweer. Dit keer wil het Italiaanse merk tot en met 2027 elk jaar een belangrijk nieuw model uitbrengen. Er staat zelfs een volledig elektrische sedan van formaatje Giulia op de planning voor 2024. Om wat knaken te verdienen, plant Alfa ook de lancering van kleine crossovers. Het probleem is dat Alfa de afgelopen vijftien jaar elke twee of drie jaar met een vijfjarenplan kwam. Geen enkel plan leverde het gewenste aantal nieuwe modellen op, of de beloofde verkoopcijfers.
Maar nu heeft Alfa Romeo een nieuwe baas, Jean-Philippe Imparato. Hij begon in januari. We hadden de kans om hem te spreken, en hielden gelijk de eerste mislukkingen tegen hem aan. Het laatste plan was prijzig: een geheel nieuw platform plus een nieuwe fabriek. Het idee was om zes nieuwe auto’s op dit platform te zetten. Het strandde na twee auto’s: de Giulia en Stelvio. Geweldige auto’s, maar ze verkopen een stuk minder goed (in totaal 55.000 vorig jaar) ten opzichte van de Duitse rivalen.
We moeten vertrouwen hebben in Alfa Romeo
Imparato ontkent het niet: ‘Ja. Maar je kent me. Je zult me gewoon moeten vertrouwen.’ Voorheen draaide hij het lot van Peugeot om. Hij verbeterde de kwaliteit, lanceerde de SUV’s waar de markt om vroeg en verbeterde de restwaarde. Peugeots werden gewoon beter. Met andere woorden, hij deed wat hij beloofde waar anderen vóór hem hadden gefaald. En er is nog een groot verschil met eerst: Alfa valt nu onder het enorme Stellantis-concern.
Stellantis ontwerpt drie platforms voor elektrische auto’s, waarvan Alfa het grootste en meest geavanceerde zal gebruiken. Het merk heeft veel invloed op de techniek: ‘Onze man in dat team is degene die de GTA-versie van de Giulia heeft gemaakt.’ Het platform zal ook worden gebruikt door DS, Jeep en Dodge. Het bereik is tot wel 800 kilometer met batterijen tot 118 kWh. Opladen kan met 800 volt tot wel 30 kilometer per minuut.
Alfa gaat geen iPad op wielen bouwen
‘Elektrisch gaan is een existentiële keuze. En we hebben het gehaald. Je kunt niet half zwanger zijn. Je kunt jezelf niet over vijf technologieën verspreiden. We staan op het kantelpunt’, meent hij. Alfa’s zullen lichtgewicht zijn in vergelijking met andere EV’s, zegt hij. Binnenin zullen er ouderwetse knoppen zijn en wie erin rijdt, zal karakter ervaren. ‘Ik wil geen iPad verkopen met een auto eromheen’, meent hij. Ook staat hij sceptisch tegenover autonoom rijden in een Alfa. Volgens hem zullen systemen assisteren, maar zal het de persoon zijn die rijdt.
Maar eerst de Tonale
De elektrische sedan klinkt spannend, maar eerst komt de Tonale. Volgend jaar in juni moet de kleine crossover in de showroom staan. De plug-in hybride deelt het platform met de Jeep Compass, die weer is afgeleid van de Alfa Giulietta uit 2010. We vroegen Imparato of een kleine crossover niet concurreert met andere merken binnen Stellantis. ‘Ik heb die klanten nodig om geld te verdienen, om de overstap naar EV te bekostigen. Als ik alleen auto’s van 100.000 euro bouw, heb ik geen bedrijf.’
Bovendien zou de kleine crossover zich genoeg moeten onderscheiden. ‘Als je met de Tonale rijdt, is het een Alfa. Daarom heb ik de lancering drie maanden uitgesteld. Ik moest de juiste CO2-uitstoot en de juiste wegligging hebben.’ Tot slot vragen we naar een nieuwe Spider. Deze is al ontworpen en getoond aan de dealers. Maar Imparato zegt dat de Spider voorlopig nog een droom blijft – ten minste tot 2027.
Reacties