Laat ons je voorstellen aan de allereerste Alfa Romeo met een stekker. Iets waar je met gezwinde spoed aan mag wennen, want vanaf 2027 wil Alfa überhaupt geen auto’s met een verbrandingsmotor meer bouwen. Deze Alfa ROmeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 heeft er nog wel eentje, in combinatie met een elektromotor. Dat duo mag, aldus Alfa zelf, een nieuwe invulling geven aan de term ‘sportiness’.

De 280 pk die deze Edizione Speciale op de mat legt, helpt daar in ieder geval al bij. Al gaat sportiness volgens de Italianen anno 2023 niet meer puur over power. Het gaat over de ultieme rijbeleving voor de omstandigheden die op dat moment gelden. Toe maar. Sportiviteit met een efficiënt randje, dus.

Actieradius van de Alfa Romeo Tonale PHEV

En inderdaad, je kunt er een sport van maken om die 80 kilometer vol-elektrisch in een stedelijke omgeving iedere dag weer aan te tikken. Of juist je algehele gecombineerde actieradius zo lang mogelijk te rekken, tot maximaal 600 kilometer. De DNA-rijmodi – Dynamic, Natural en Advance Efficiency – gaan je daarbij ondersteunen.

De viercilinder in deze Tonale levert 180 pk op de voorwielen; de achterwielen worden aangedreven door een 122-pk elektromotor. Dat levert een gecombineerd vermogen op van 280 pk en dat kan dit kleine broertje van de Stelvio verrassend goed vertalen naar het asfalt. In 6,2 seconden spurt hij naar de 100 km/u en hoewel hij geen fancy uitlaatsysteem heeft (of blieft, want waarom?), brengt het 1,3-liter blok zowaar een hoorbaar sportief-achtig geluid voort.

Maar hoe rijdt de Alfa Romeo Tonale PHEV dan?

De aandrijflijn voelt soepel en als er al schakelpauzes zouden zijn, dan grijpt de elektromotor in om ook die laatste plooien glad te strijken. Sturen in deze opper-Tonale (krachtiger zijn ze er nog niet) voelt licht en direct, soms bijna té. Zet je de DNA-knop op Dynamic, dan is de Tonale niet alleen op zijn directst, maar wordt er ook net even meer gewicht aan je stuurbewegingen gegeven.

En dat is fijn, want het gemis aan communicatie in je stuur wordt daarmee ietsjes verlicht. Met andere woorden: wie zich opmaakt voor een sportieve rit, moet met name vanwege het stuurgedrag overschakelen naar Dynamic. Wil je hybride rijden, kies dan Natural. Voor de slimste volledig elektrische rit kies je Advance Efficiency.Ga je inderdaad wat bochten scherper aansnijden, kijk dan niet vreemd op als je wat heen en weer wiebelt in je zetel.

Het interieur kan iets beter

Een van de verbeterpunten die we kunnen verzinnen voor het interieur, is namelijk dat de zijwangen van de voorstoelen wel erg ver uit elkaar staan. Had wat krapper gemogen, voor dat extra beetje sportiness. Voor anderen – maar niet voor ons – zou trouwens de aanwezigheid van redelijk wat fysieke knoppen kunnen voelen als een minpunt.

We leven immers in een tijd van aanraakschermen. Toch komt de Tonale ermee weg en dan vooral omdat de knoppen feilloos en intuïtief werken. Iets dat we zeker niet van alle touchscreens kunnen zeggen.

Alfa Romeo Tonale PHEV: de conclusie

We kunnen er kort over zijn. De Tonale-met-stekker is een vlotte en lekkere (maar soms iets te licht sturende) auto waarin je niet per se iets tekortkomt. En als je van typische Alfa-retro-gebbetjes houdt, kom je dankzij details als de SZ-achtige koplampen, het tellerhuis met twee kokers en het rood gestreepte maximum toerengebied ook wel aan je trekken.

Specificaties van de Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 Edizione Speciale (2023)


Motor
1.332 cc
viercilinder turbo hybride
280 pk @ 5.750 tpm
270 + 250 Nm @ 1.850 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,2 s
top 206 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,4 l/100 km
32 g/km CO2 A Label
Afmetingen
4.528 x 1.841 x
1.601 mm (l x b x h)
2.636 mm (wielbasis)
1.810 kg
43 l (benzine)
385 / 1.430 l (bagage)
Prijzen
€ 50.900 (NL)
€ 51.000 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)