Iedereen wil meer modellen van Alfa Romeo, dat is een feit. En echt niet omdat iedereen een Alfa Romeo wil kopen (of willen misschien wel, maar doen is een tweede), maar gewoon omdat de wereld er een betere plek van wordt. Alfa’s zijn een verrijking voor het wagenpark, zijn leuk om over te lezen en fijn om naar te kijken. Goed nieuws dan, want volgens het Spaanse Motor.es werkt Alfa druk aan een sedan in het E-segment. Een concurrent voor de BMW 5-serie en Audi A6, dus.

De vermeende sedan staat op het Giorgio-platform, en dat wordt tijd. In 2016 reden we voor het eerst met de Giulia Quadrifoglio, de eerste auto op dat platform. De Stelvio kwam als tweede telg ter wereld, en toen was het alweer klaar. En dat terwijl Alfa miljarden in het platform pompte en de wildste plannen had. Het doel was om Alfa Romeo nieuw leven in te blazen, veel nieuwe modellen te introduceren en van 75.000 naar 400.000 auto’s per jaar te gaan. Geen van die zaken is gelukt.

Nu toch een nieuw model

In 2025 moet er dan toch een nieuwe Alfa Romeo verschijnen. Het Giorgio-platform is op dat moment al tien jaar oud. Klanten mogen kiezen uit een benzineversie, een plug-in hybride en een volledig elektrisch model. Als we de lijn van de huidige modellen doortrekken, krijgt de nieuwe sedan een naam en geen cijfer. Al zou een Alfa Romeo 169 (die zou ooit komen, maar is geannuleerd) ook niet misstaan.

Eerst andere modellen

Voordat de nieuwe sedan komt, zijn er eerst twee andere modellen aan de beurt. De eerste is de reeds aangekondigde Alfa Romeo Tonale, een crossover met het formaatje BMW X1 of Audi Q3. Volgens andere geruchten komt er nog een kleinere crossover met de naam Alfa Romeo Brennero. Deze staat op het platform van de Opel Mokka-e en de Peugeot e-2008. Alfa Romeo kan dit platform gebruiken omdat moederbedrijf FCA fuseerde met het Franse PSA om samen Stellantis te vormen.

Reacties

  • Chris heeft op 23 april 2021 geschreven:

    Correctie: Ingekocht

    Reageer
  • Chris heeft op 23 april 2021 geschreven:

    Alfa kan waarschijnlijk (net zoals elk ander klein merk) alleen overleven door samen te werken en gebruik te maken van gemeenschappelijke onderdelen, daar is niets mis mee, bij VAG doen ze niet anders (Lambo leeft daarom nog steeds en gebruikt veel van Audi, dat weer veel van VW gebruikt, bij Porsche hetzelfde verhaal). Alfa Romeo kan de auto echter een heel eigen karakter geven door het uiterlijk, interieur en door de rijeigenschappen en de motoren aan te passen aan hun wensen. Vroeger had je ook exoten als De Tomaso en Iso die hun motoren inkochten in de VS omdat die toen als solide bekend stonden. Versnellingsbakken maakt vrijwel geen enkele autofabrikant meer, die worden ingelocht en ook zonodig aangepast.

    Reageer
  • Ferdy heeft op 16 maart 2021 geschreven:

    Der untergang is Duits. Hoezo, decennia lang, misschien onregelmatig, worden liefhebbers verwend met bijzondere en superieure auto’s uit Italie. Dat komt, in tegenstelling tot bijv. Duitse producten, door hun traditie, passie, artisticiteit en ambachtelijke instelling. Volgens nieuwe Stellantis directie zijn nieuwe modellen van Alfa en ook Lancia gewaarborgd. Dat betekent stijlvol autorijden i.p.v. vervoeren.

    Reageer
  • Liefhebber heeft op 1 maart 2021 geschreven:

    Die “ontwikkel roadmap” van Alfa (en Fiat en Lancia) doet me altijd denken aan het einde van Der Untergang. Steeds schuiven met legers die niet bestaan in een oorlog die al lang verloren is. Zonde aangezien ik het merk prachtig vind.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)