Na de Stelvio zou het best logisch zijn als Alfa Romeo een kleinere crossover de Brennero noemt. Dit is de Italiaanse naam voor Brenner, wat wij weer kennen uit het nummer over de vlam in de pijp. Of misschien Giulio, wat mooi past bij Guilia en Giulietta. Maar nee, niets van dat. Het nieuwste model voor Alfa Romeo heet de Milano – en dat is min of meer een naam uit het verleden.

De naam MiTo was al een samentrekking van Milano en Torino. Als Nederlander ken je de steden beter als Milaan en Turijn. De kleine MiTo is inmiddels gecancelled (en niet door een #MiTo) en de nieuwe Milano wordt de nieuwe kleine Alfa. Om ervoor te zorgen dat de auto ook daadwerkelijk nog verkocht wordt, maakt Alfa Romeo er verstandig genoeg een kleine SUV van.

Alfa Romeo Milano

De Alfa Romeo Milano kun je straks bestellen met verbrandingsmotoren of met een volledig elektrische aandrijflijn. De nieuwkomer verschijnt in 2024 en is daarmee de eerste volledig elektrische Alfa Romeo. In 2027 moeten alle Alfa’s helemaal elektrisch zijn. Het merk toont nog geen foto’s van de compacte SUV, daarvoor moeten we wachten tot april van volgend jaar.

Wat weten we verder over de Alfa Romeo Milano?

In 2021 fuseerde het moederbedrijf van Alfa Romeo en Fiat met dat van onder meer Peugeot en Opel om samen Stellantis te vormen. Wees er dus maar zeker van dat Alfa de techniek van moedertje Stellantis gebruikt voor de nieuwe crossover. Technisch zal de Alfa Romeo Milano dus gelijk kunnen zijn aan de Opel Mokka of de Peugeot 2008, maar daarover zegt het merk nog niets.

Als de Milano op een nieuw platform zou staan, dan had Alfa Romeo dat ongetwijfeld wel gemeld. Voor nu houden we dus rekening met keuze uit een benzinemotor met 100 of 130 pk en voor bepaalde markten een dieseltje met 130 pk. De EV zal volgens deze logica een 54-kWh batterij krijgen met een elektromotor met 156 pk.

Wat is de prijs van de nieuwe Alfa Romeo Milano?

Ook hier geldt: we kunnen alleen uitgaan van wat we weten van de andere merken. De compacte crossover van Peugeot heb je nu vanaf 31.000 euro. Dan heb je een benzineversie met 100 pk. Voor 41.000 euro haal je de dieselversie en de volledig elektrische versie kost 39.000 euro. Het kan zijn dat de Alfa wat hoger in de markt wordt gezet, en dus iets duurder is.

Reacties

  • Kells heeft op 24 december 2023 geschreven:

    Ik rij Stelvio ti een jaartje nu. Fijne wegligging, acceleratie is prima maar het Infotainment schermpje is echt waar-de-loos. Het fixen van het scherm zou de eerste prioriteit moeten zijn.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)