Alfa Romeo Stelvio: 1e rij-indruk

Nog een autofabrikant is gezwicht bij het altaar van de oppermachtige SUV. Logisch: de Italianen willen verkopen en de Alfa Romeo Stelvio is de manier

Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio grijs
Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio grijs
Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio

We stappen net uit de Alfa Romeo Stelvio. In het komende nummer het complete testverslag, nu vast de highlights.

Testobject: Alfa Romeo Stelvio 2.0
Uitvoering: First Edition
Locatie: noord-Italië
Weersomstandigheden: zonnig maar niet heel warm

Er is iets geks aan de hand. We hebben twee rondjes om de Alfa Romeo Stelvio gelopen, in beide stoelen gezeten, uitgestrekt op de achterbank gelegen, op het dashboard geklopt, aan elk knopje gefriemeld en in de kofferbak rondgeneusd. En we hebben geen schreeuwende compromissen, losse trimdelen of elektronische defecten kunnen ontdekken.

Dus de Stelvio is eigenlijk geen Alfa Romeo?

Het enige evidente bewijs dat het een Alfa is, zit hem in de uitstraling: een genereuze verzameling aan lijnen, rondingen en de kenmerkende smalle led-koplampen. De versie die je hier ziet is overigens niet de Quadrifoglio met 510 pk, maar een relatief verstandige 2.0 met 280 pk.

Saai zeg

Mwoah, in 5,7 seconden zit je vanuit stilstand op 100 km/u. Kunstmatig motorgeluid zingt je toe door de speakers. Iets dat we uit principe moeten haten, maar in dit geval kunnen we het niet. Het heeft meer flair dan je zou verwachten. De soepele motor maakt van harte toeren, maar bij 6.800 tpm stopt de viercilinder abrupt met accelereren. ‘Om aan de emissie-eisen te voldoen’, vertelt Alfa ons. Jammer.

Hoe rijdt de Alfa Romeo Stelvio verder?

Uitstekend. Hij staat op hetzelfde platform als de Giulia. Daar zit meer dan 1 miljard euro aan ontwikkelingskosten in, dus hier mag je wel iets van verwachten. In de lange bochten helt de Alfa Romeo Stelvio minimaal over en de grip is overvloedig. Hij doet de Giulia best goed na, zeg maar. Bij korte bochten kom je de natuurwetten tegen, voel je meer bodyroll en moet je oppassen voor onderstuur.

Tja, de Alfa Romeo Stelvio blijft een SUV, hè?

Jup. Je moet ermee leren rijden. De truc is om de bocht langzaam in te gaan, en gedurende de bocht geleidelijk op het gas te gaan tot je de achterkant voelt uitbreken. Op dat moment stuurt de Q4-transmissie 50 procent van de aandrijving naar de voorwielen en trekt de Alfa Romeo Stelvio zichzelf recht. De tractiecontrole werkt ook mee. Dit systeem kun je niet uitzetten bij alle non-Quadrifoglio-modellen. Stom.

Nog iets negatiefs?

Opvallend weinig. Op de openbare weg (bij verstandige snelheden) is het geluid van de weg en de wind minimaal. Hij rijdt iets onrustiger dan bijvoorbeeld de Audi Q5 maar hij absorbeert oneffenheden goed. Het navigatiesysteem loopt niet voorop als het gaat om graphics maar het is gemakkelijk te gebruiken. Het interieur is zelfs mooier afgewerkt dan dat van de Giulia. Het lijkt wel of Alfa Romeo naar ons geluisterd heeft.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken