Het moet een rare tijd zijn geweest voor Alfa Romeo. De grote wederopstanding met het Giorgio-platform als geheim wapen was een stuk minder succesvol dan gepland en het roer moest om. Deze Tonale moest de koers van Alfa opnieuw wijzigen, dit keer echt. Maar toen had moederbedrijf FCA plots andere plannen. Het werd ineens wel heel gezellig tussen FCA en PSA en zo gingen de twee families verder onder de vlag van Stellantis.
Dus, wat is de Alfa Romeo Tonale dan precies? Het is je vergeven als je denkt dat dit een technisch broertje is van de Opel Mokka of de Citroën C4 Aircross. Hoewel dat allemaal prima auto’s zijn, hebben we goed nieuws voor de puristen. Deze Alfa Romeo Tonale is nog een ontwikkeling uit de tijd dat Alfa Romeo niets te maken had met Stellantis. Dit is dus een van de laatste pure Alfa Romeo’s. En om deze uitspraak meteen ook maar onderuit te trappen: technisch deelt de Tonale veel met de Jeep Compass.
Veel elementen uit het verleden
Voor het design pakte Alfa Romeo inspiratie van de SZ, Proteo en Brera. En hoewel de eerder genoemde puristen waarschijnlijk niet zoveel van SUV’s moeten hebben, moeten ook zij toegeven dat Alfa wel een goed potje SUV’s kan tekenen. Tel erbij op dat deze Tonale drie verstandige aandrijflijnen heeft en dus in principe met een gunstige prijs op de markt zou kunnen komen, en dit zou best een Alfa kunnen zijn die je vaak gaat zien.
De Alfa Romeo Tonale is 4,53 meter lang en 1,84 meter breed. Dat is net iets groter dan bijvoorbeeld een Nissan Qashqai of een Seat Ateca. De kenmerkende Alfa-grille is aanwezig en uiteraard hebben de ontwerpers weer totaal geen rekening gehouden met de voorste kentekenplaat – we houden ervan. Alfa monteert moderne ledverlichting en alle veiligheidssystemen die je bij een nieuwe auto mag verwachten.
De tellers van de Alfa Romeo Tonale zijn retro
Een digitaal dashboard zonder analoge tellers is tegenwoordig niet zo bijzonder meer, maar Alfa Romeo geeft er een retrodraai aan. De tellers hebben een zwarte achtergrond met een ouderwets lettertype. De kilometerstand laat zich ook op een ouderwetse teller zien. De inspiratie kwam onder meer van de GT Junior. Het scherm op de middenconsole is minder retro en is naar eigen smaak in te richten.
Zowel het scherm achter de tellers als dat op het dashboard zijn bij Alfa Romeo zelf ontwikkeld. Ze hebben niet op het laatste moment een scherm bij Stellantis vandaan geplukt. Alle bestaande schermen voldeden niet aan de eisen van Alfa, zo laat het merk aan TopGear weten. De displays beloven haarscherp te zijn en razendsnel te werken. We zijn benieuwd.
Specificaties Alfa Romeo Tonale
De Alfa Romeo Tonale komt als hybride zonder stekker en als plug-in hybride met stekker. Het hart van de hybride aandrijflijn is een 1,5-liter benzinemotor met 130 of 160 pk. In de automatische bak zit een elektromotor met 55 Nm. Er is dus geen losse elektromotor op de achteras en de hybride is altijd een voorwielaandrijver. Zelfs zonder stekker kan de Tonale Hybrid volledig elektrisch rijden.
De plug-in hybride produceert in totaal 275 pk. Deze aandrijflijn combineert een 1,3-liter turbomotor van 180 pk met een losse elektromotor op de achteras met 122 pk. De stekkerhybride is dus altijd vierwielaangedreven. Waar de hybride een dubbele koppeling heeft, gebruikt de plug-in hybride een automaat met een koppelomvormer. Qua techniek lijkt deze aandrijflijn erg op die van de Renegade 4xe en uiteraard de Compass 4xe.
De Tonale krijgt een NFT
Dan nog iets bijzonders. Elke Alfa Romeo Tonale krijgt een NFT. Maak je geen zorgen als je nog steeds niet weet wat een NFT is, maar weet dat in deze NFT alle data van de auto wordt opgeslagen. Deze gegevens, zoals de kilometerstand en de onderhoudshistorie, zijn volgens Alfa Romeo niet te vervalsen, zodat je straks zeker weet dat je een eerlijk tweedehandsje koopt. Overigens kun je deze NFT wel uitschakelen.
De prijs van de Alfa Romeo Tonale is nog niet bekend.
Frank heeft op 4 april 2022 geschreven:
Weer een prachtig ontwerp en lest best
Helaas heeft op 8 februari 2022 geschreven:
Zoals zo’n beetje alles vanuit het oude Fiat Chrysler is het een mooi ontwerp wat 5 jaar te laat op de markt komt.