
Bij het horen van ‘Alfetta’ zullen F1-fans als eerste denken aan de Alfa Romeo Tipo 158 en Tipo 159 uit de jaren vijftig. Vanaf de jaren zeventig is de Alfetta een sportief productiemodel van Alfa Romeo en de naam zat op zowel sedans als coupés. Er is een grote kans dat die naam binnenkort terugkeert, maar dan als fastback of hatchback.
Dit vertelt de grote baas van Alfa Romeo, Philippe Imparato, aan het Italiaanse Quattroruote: ‘Het C-segment zal voor Alfa Romeo niet alleen de Tonale zijn. Wat ik wil doen, is een Alfetta.’ Qua carrosserievorm omschrijft hij het als ‘min of meer hatchback’, wat zou kunnen duiden op een soort fastbackvorm, net als oude Alfetta GTV. Waarschijnlijk wel met vier (of vijf) deuren.
De Alfetta wordt een C-hatchback
‘In september beslissen we over het specifieke productplan voor de jaren 2028, 2029 en 2030. Er liggen verschillende zaken op tafel’, zegt Imparato. Er wordt onder meer gekeken naar een nieuwe SUV in het B-segment, waarmee hij waarschijnlijk doelt op de Brennero. In dit segment vind je ook de Ford Puma en de Renault Captur, om maar iets te noemen.
Alfa Romeo Alfetta voor Europa
Of de Alfetta komt, ligt aan het succes van andere modellen: ‘Als ik genoeg geld verdien met de andere modellen en als de Tonale en de modellen die we de komende jaren lanceren een stevig internationale relevantie krijgen voor Alfa Romeo, dan doe ik het ook alleen voor Europa’, zegt Imparato. We hopen in de komende vijf jaar richting de productplannen wat meer te weten over de wederopstanding van de GTV.
4 reacties op “Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)”
Laat een antwoord achter aan Stefaan Reactie annuleren
Meer van TopGear


Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Er komt geen hete Volkswagen ID.3 R, want de ID.3 is niet sportief genoeg

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

De politie voert nu veel ‘artikel 8-controles’ uit, maar wat zijn dat eigenlijk?

Truc voor benzinemotoren uit de jaren ’50 werkt blijkbaar perfect voor elektrische auto’s

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’

Dikke file? Met dit (nogal stiekeme) trucje stuur je andere auto’s weg van jouw route

ik heb er één gehad, een GTV, 6 cilinders, 2.5 liter. Als ie niet voor het één of ander in een garage stond dan was het een droom om in te rijden. Het toppunt van een rijders auto, je verstand erbij houden van begin tot eind anders was de eerste bocht meteen de laatste. De transaxel bak was een gedrocht om te schakelen maar zorgde wel mee voor een zo goed als ideale gewichtsverdeling. Een schitterende wegligging, idiote snelheden in bochten, als je ermee overweg kon. O ja, hij was ook nog bloedmooi. Wel een vreemde kleurkeuze van Alfa, met die willekeurig rondgestrooide bruine accenten ☺ Ik had geluk, na 6 maanden plezier en ellende kreeg ik er een pak meer voor dan ik ervoor betaald had.
Ik heb in 1985 een Alfetta GTV gehad, ik heb slechte auto’s gehad maar een gedrocht als dit nooit. Op enkele jaren tijd is hier alles aan kapot gegaan wat je maar kunt denken. Ik kocht de wagen nieuw,na mijn Alfasud TI 1300 die elke dag kleiner werdt door de roest.Maar bon het was men tweede Alfa-Romeo en tevens men laatste ik had men les wel geleerd.
Ze kunnen beter een stationwagenversie van de Giulia uitbrengen (dat hadden ze meteen bij de introductie moeten doen),dan nog een SUV erbij.
Er is genoeg markt en doelgroepen voor Alfa in het B-segment.
Een wat meer multi-funtioneel uitvoering vergroot de verkoop kansen.
De Alfa exclusiviteit doet de rest.