Bij het horen van ‘Alfetta’ zullen F1-fans als eerste denken aan de Alfa Romeo Tipo 158 en Tipo 159 uit de jaren vijftig. Vanaf de jaren zeventig is de Alfetta een sportief productiemodel van Alfa Romeo en de naam zat op zowel sedans als coupés. Er is een grote kans dat die naam binnenkort terugkeert, maar dan als fastback of hatchback.

Dit vertelt de grote baas van Alfa Romeo, Philippe Imparato, aan het Italiaanse Quattroruote: ‘Het C-segment zal voor Alfa Romeo niet alleen de Tonale zijn. Wat ik wil doen, is een Alfetta.’ Qua carrosserievorm omschrijft hij het als ‘min of meer hatchback’, wat zou kunnen duiden op een soort fastbackvorm, net als oude Alfetta GTV. Waarschijnlijk wel met vier (of vijf) deuren.

De Alfetta wordt een C-hatchback

‘In september beslissen we over het specifieke productplan voor de jaren 2028, 2029 en 2030. Er liggen verschillende zaken op tafel’, zegt Imparato. Er wordt onder meer gekeken naar een nieuwe SUV in het B-segment, waarmee hij waarschijnlijk doelt op de Brennero. In dit segment vind je ook de Ford Puma en de Renault Captur, om maar iets te noemen.

Alfa Romeo Alfetta voor Europa

Of de Alfetta komt, ligt aan het succes van andere modellen: ‘Als ik genoeg geld verdien met de andere modellen en als de Tonale en de modellen die we de komende jaren lanceren een stevig internationale relevantie krijgen voor Alfa Romeo, dan doe ik het ook alleen voor Europa’, zegt Imparato. We hopen in de komende vijf jaar richting de productplannen wat meer te weten over de wederopstanding van de GTV.

Reacties

  • Bert Oerlemans heeft op 21 juli 2023 geschreven:

    ik heb er één gehad, een GTV, 6 cilinders, 2.5 liter. Als ie niet voor het één of ander in een garage stond dan was het een droom om in te rijden. Het toppunt van een rijders auto, je verstand erbij houden van begin tot eind anders was de eerste bocht meteen de laatste. De transaxel bak was een gedrocht om te schakelen maar zorgde wel mee voor een zo goed als ideale gewichtsverdeling. Een schitterende wegligging, idiote snelheden in bochten, als je ermee overweg kon. O ja, hij was ook nog bloedmooi. Wel een vreemde kleurkeuze van Alfa, met die willekeurig rondgestrooide bruine accenten ☺ Ik had geluk, na 6 maanden plezier en ellende kreeg ik er een pak meer voor dan ik ervoor betaald had.

    Reageer
  • Stefaan heeft op 10 maart 2023 geschreven:

    Ik heb in 1985 een Alfetta GTV gehad, ik heb slechte auto’s gehad maar een gedrocht als dit nooit. Op enkele jaren tijd is hier alles aan kapot gegaan wat je maar kunt denken. Ik kocht de wagen nieuw,na mijn Alfasud TI 1300 die elke dag kleiner werdt door de roest.Maar bon het was men tweede Alfa-Romeo en tevens men laatste ik had men les wel geleerd.

    Reageer
  • Chris heeft op 10 maart 2023 geschreven:

    Ze kunnen beter een stationwagenversie van de Giulia uitbrengen (dat hadden ze meteen bij de introductie moeten doen),dan nog een SUV erbij.

    Reageer
  • Ferdy heeft op 9 maart 2023 geschreven:

    Er is genoeg markt en doelgroepen voor Alfa in het B-segment.
    Een wat meer multi-funtioneel uitvoering vergroot de verkoop kansen.
    De Alfa exclusiviteit doet de rest.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Stefaan Reactie annuleren

(verplicht)