
Bij het horen van ‘Alfetta’ zullen F1-fans als eerste denken aan de Alfa Romeo Tipo 158 en Tipo 159 uit de jaren vijftig. Vanaf de jaren zeventig is de Alfetta een sportief productiemodel van Alfa Romeo en de naam zat op zowel sedans als coupés. Er is een grote kans dat die naam binnenkort terugkeert, maar dan als fastback of hatchback.
Dit vertelt de grote baas van Alfa Romeo, Philippe Imparato, aan het Italiaanse Quattroruote: ‘Het C-segment zal voor Alfa Romeo niet alleen de Tonale zijn. Wat ik wil doen, is een Alfetta.’ Qua carrosserievorm omschrijft hij het als ‘min of meer hatchback’, wat zou kunnen duiden op een soort fastbackvorm, net als oude Alfetta GTV. Waarschijnlijk wel met vier (of vijf) deuren.
De Alfetta wordt een C-hatchback
‘In september beslissen we over het specifieke productplan voor de jaren 2028, 2029 en 2030. Er liggen verschillende zaken op tafel’, zegt Imparato. Er wordt onder meer gekeken naar een nieuwe SUV in het B-segment, waarmee hij waarschijnlijk doelt op de Brennero. In dit segment vind je ook de Ford Puma en de Renault Captur, om maar iets te noemen.
Alfa Romeo Alfetta voor Europa
Of de Alfetta komt, ligt aan het succes van andere modellen: ‘Als ik genoeg geld verdien met de andere modellen en als de Tonale en de modellen die we de komende jaren lanceren een stevig internationale relevantie krijgen voor Alfa Romeo, dan doe ik het ook alleen voor Europa’, zegt Imparato. We hopen in de komende vijf jaar richting de productplannen wat meer te weten over de wederopstanding van de GTV.
4 reacties op “Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)”
Laat een antwoord achter aan Bert Oerlemans Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Er komt geen hete Volkswagen ID.3 R, want de ID.3 is niet sportief genoeg

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

ik heb er één gehad, een GTV, 6 cilinders, 2.5 liter. Als ie niet voor het één of ander in een garage stond dan was het een droom om in te rijden. Het toppunt van een rijders auto, je verstand erbij houden van begin tot eind anders was de eerste bocht meteen de laatste. De transaxel bak was een gedrocht om te schakelen maar zorgde wel mee voor een zo goed als ideale gewichtsverdeling. Een schitterende wegligging, idiote snelheden in bochten, als je ermee overweg kon. O ja, hij was ook nog bloedmooi. Wel een vreemde kleurkeuze van Alfa, met die willekeurig rondgestrooide bruine accenten ☺ Ik had geluk, na 6 maanden plezier en ellende kreeg ik er een pak meer voor dan ik ervoor betaald had.
Ik heb in 1985 een Alfetta GTV gehad, ik heb slechte auto’s gehad maar een gedrocht als dit nooit. Op enkele jaren tijd is hier alles aan kapot gegaan wat je maar kunt denken. Ik kocht de wagen nieuw,na mijn Alfasud TI 1300 die elke dag kleiner werdt door de roest.Maar bon het was men tweede Alfa-Romeo en tevens men laatste ik had men les wel geleerd.
Ze kunnen beter een stationwagenversie van de Giulia uitbrengen (dat hadden ze meteen bij de introductie moeten doen),dan nog een SUV erbij.
Er is genoeg markt en doelgroepen voor Alfa in het B-segment.
Een wat meer multi-funtioneel uitvoering vergroot de verkoop kansen.
De Alfa exclusiviteit doet de rest.