Na genoeg lekken om Picobello BV een jaar lang van werk te voorzien, kwam de Ferrari 488 Pista eindelijk los. Het is de nieuwste uit de V8 Speciale Series van Ferrari. Maar hoe zit het eigenlijk met de voorgangers van de Pista? Dit zijn alle Ferrari V8 Speciale Series.

2003-2005: Ferrari Challenge Stradale

Nadat Ferrari het zogenoemde Fiorano Handling Package (FHP) bij de 550 en 599 had toegepast, wilde het merk dit ook met de 360 Modena doen. Het doel was om de Challenge Stradale zo extreem mogelijk te maken. Ferrari gebruikte daarom hun raceauto, de 360 Challenge, als basismodel. Stradale is trouwens Italiaans voor weg. De CS is dus een straatauto, gebaseerd op de raceauto, die weer is gebaseerd op de 360 Modena. Volg je het nog? De auto kreeg 420 pk mee, hiermee haalde hij een topsnelheid van 300 km/u. Challenge Stradale is letterlijk vertaald ‘weguitdaging’ in het Nederlands en daar is geen woord van gelogen. Het is de eerste generatie in de V8 Sport Special Series. Bouwjaren: 2003 – 2005 Motorinhoud: 3586 cc Motortype: V8 Vermogen: 420 pk Koppel: 373 Nm @ 4750 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 4.0 sec. Topsnelheid: 300 km/u Gewicht: 1430 kg

2008-2010: Ferrari 430 Scuderia

In 2008 werd de 430 Scuderia als opvolger van de Challenge Stradale geïntroduceerd. Een rauwe versie van de F430 zonder al de luxueuze opties zoals deurpanelen van leer en handige bekerhouders. Achterin ligt een geüpdatete V8 die 510 pk produceerde. Hiermee haalde de auto een topsnelheid van 325 km/u. De 430 Scuderia is een evolutie van de F430 en hij is dus niet gebaseerd op de raceauto. Daarom is hij minder stijf en minder circuit-gefocust dan de Challenge Stradale. Als je geen probleem hebt met wat rugpijn, is het een dagelijks te rijden auto. Bouwjaren: 2008 – 2010 Motorinhoud: 4310 cc Motortype: V8 Vermogen: 510 Koppel: 470 Nm @ 5250 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 3.6 sec. Topsnelheid: 325 km/u Gewicht: 1430 kg

2013-2015: Ferrari 458 Speciale

Ook al is hij al vijf jaar oud, de 458 Speciale is nog steeds een auto die op het circuit een hoop andere circuitwapens het leven zuur maakt. Daarnaast is het de laatste V8-middenmotor van Ferrari die niet wordt ondersteund door turbo’s. Iets wat vandaag, dankzij de strenge emissie-regels, niet meer mogelijk is. Uit de V8 perst de Speciale net iets meer dan 600 pk waardoor een topsnelheid van 325 km/u gerealiseerd kan worden. Vergeleken met de eerste generatie is dit veel minder circuit-gefocust; leer werd gebruikt en koolstofvezel werd een optie. Bouwjaren: 2013 – 2015 Motorinhoud: 4497 cc Motortype: V8 Vermogen: 605 pk Koppel: 540 Nm @ 6000 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 3.0 sec. Topsnelheid: 325 km/u Gewicht: 1290 kg

2018: Ferrari 488 Pista

De nieuwste Ferrari mag de sterkste V8 van het merk ooit dragen. Hij heet de Ferrari 488 Pista. De naam is overigens niet gebaseerd op pistache ijs of afgeleid van pizza, maar betekent circuit in het Italiaans. Het design is gewaagd en heeft ontelbare luchtinlaten. Als eerste in dit rijtje heeft hij ook een actieve achterspoiler, net als de LaFerrari. De 3,9-liter V8 produceert een kolossaal vermogen van 720 pk waarmee hij met minimaal 340 km/u over het circuit kan knallen. Bouwjaren: 2018 Motorinhoud: 3902 cc Motortype: twinturbo V8 Vermogen: 720 pk Koppel: 770 Nm @ 3000 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 2.85 sec. Topsnelheid: +340 km/u Gewicht: 1280 kg

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)