Nu de nieuwe Porsche 911 ten tonele is verschenen, is het tijd om eens terug te kijken op de roemrijke geschiedenis van waarschijnlijk de meest tijdloze auto die er is. We horen jullie al denken ‘maar ze zien er toch allemaal hetzelfde uit?’ Duik met ons in het verhaal van de 911 en kom dan nog eens bij ons terug. Dit zijn alle generaties Porsche 911.

De vroege jaren (1963-1973)

Het 901-concept uit 1963 is waar het allemaal mee begon. Het succes dat het Elfje in meer dan een halve eeuw boekte, had Porsche nooit verwacht. De modelaanduiding werd trouwens al snel veranderd van 901 naar 911 omdat bleek dat Peugeot alle modelnamen met een nul in het midden al geclaimd bleek te hebben. De vroege 911’s gebruikten tweeliter motoren die goed waren voor zo’n 130 pk, en haalden toen al de 100 km/u in slechts 9 seconden. De 911 was geboren. Later kreeg de 911 steeds meer vermogen, met als hoogtepunt de – misschien wel meest begeerlijke oer-Porsche die er is – de 210 pk sterke Carrera 2.7 RS. De naam Carrera was een eerbetoon aan de Carrera Panamericana, een wegrace door Mexico uit de jaren ’50.

De 911 G-serie (1973-1989)

Elke nieuwe versie van de Porsche 911 kreeg een letter van het alfabet. Pas bij de G werden er grote stappen gemaakt in styling en techniek. Dat hele evolutie-ding van Porsche is dus helemaal niet alleen van deze tijd. De meest ingrijpende stap was de introductie van de turbocharger op een 911. De Porsche hierboven op de foto is de 911 turbo, ook wel de 930. Goed voor 275 pk, met alleen achterwielaandrijving. Toen Porsche nog moordmachines maakte.

De 964 (1988-1994)

De 964 verscheen aan het eind van de jaren ’80 ten tonele, met vooral een hele berg aan nieuwe techniek. De 964 was voor 85 procent vernieuwd ten opzichte van zijn voorganger. Het was de eerste 911 met optionele vierwielaandrijving, evenals andere technische snufjes, zoals stuurbekrachtiging, ABS-remmen en airbags. Waar je tot voor kort redelijk goedkoop aan een gebruikte 964 kon komen, wordt dat steeds lastiger. De 964 neemt steeds nadrukkelijker een prominent plekje in in de klassieke Porsche-geschiedenis. Zo is de 3.6 Turbo uit Bad Boys natuurlijk een van de meest legendarische filmauto’s ooit.

De 993(1994-1998)

Porsche-fans beginnen al te huilen bij het horen van zijn modelnaam. De 993 wordt door de fanatiekelingen gezien als de laatste ‘echte’ 911, omdat het de laatste was met een luchtgekoelde motor. Hij wordt door de meeste diehards sowieso beschouwd als de mooiste en beste van het stel. Hij werd geïntroduceerd nadat we slechts 5 jaar van de 964 mochten genieten. Porsche introduceerde met de 993 ook de lichtste auto uit de geschiedenis van het merk; de GT2, een hardcore circuit-racer. Geen wonder dat ‘ie de Widow Maker werd genoemd.

De 996 (1998-2001)

Na de alom geliefde generatie 993, kon het haast niet anders dan fout gaan voor zijn opvolger. En dat gebeurde dan ook. De 996 werd in 1998 ontvangen met veel gejammer en geklaag en leuzen als ‘Hij heeft zijn 911-karakter verloren’. De 996 was duidelijk een compleet andere auto en veel mensen hadden kritiek op zijn design. Om nog maar niet te spreken over die – voel je die rilling? – niet-elliptische traanoog-koplampen. Goed nieuws was wel dat de 996 zorgde voor een exponentiële groei in modelvarianten en de introductie van de machtige GT3.

De 996.2 (2001-2004)

De 996 was ook de eerste 911 die een facelift onderging, vanaf dit model werd de midlife-modelupdate standaard voor een 911. De 996 kreeg zijn facelift in 2001, met een vernieuwde vormgeving en interieur, in een poging de critici de mond te snoeren. Ook werd er een nieuwe Targa-variant geïntroduceerd, met een glazen dak. Deze werd ook al niet zo goed ontvangen als zijn voorouders. Ook werd met de 996.2 een nieuwe GT2 gepresenteerd, nog steeds met een turbo en een topsnelheid van 315 km/h, zonder de zekerheid van vierwielaandrijving. YOLO.

De 997 (2004-2008)

De Porsche-enthousiastelingen knepen de billen bij elkaar. En gelukkig: de ronde koplampen waren weer terug. De 996 dan maar gewoon vergeten en terug naar de 993? Niet helemaal. De geheel nieuwe 997, die in 2004 van de band rolde, kwam qua vorm grotendeels overeen met de 996. De detaillering was alleen iets delicater. Alle uitvoeringen hadden voor het eerst meer dan 300 pk, terwijl een nieuwe GT2 onbekend terrein verkende met een vermogen van 530 pk. Puristen mopperden echter over de gevoelloze besturing en het gebrek aan spanning van de 997 door te veel extra grip. Je kunt het ook nooit goed doen…

De 997.2 (2008-2011)

Aan het uiterlijk van de 997 werd bij de facelift weinig tot niets veranderd. Onderhuids waren er echter grote veranderingen gaande. De alom-geprezen geniale PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling arriveerde. De onmiddellijke reactie was niet meteen geweldig, maar toen Porsche de juiste ‘flippertjes’ had gemonteerd, dacht niemand ooit meer aan die oude, onhandige, Tiptronic-versnellingsbak. Bovendien zag de compleet gestoorde 611 pk sterke GT2 RS het levenslicht, evenals de – misschien wel beste 911 ooit – GT3 RS 4.0.

De 991 (2011-2015)

Daarna was het tijd voor de 991. Hoewel hij volgens de meesten werd gezien als mooiste 911 sinds de 993, kon niets hem redden van de enorme kritiek die hij kreeg op zijn nieuwe elektrische stuurbekrachtiging. De puristen werden gek. Ze vonden dat het je het gevoel op de weg nu volledig kwijt was. Tough crowd. Wel is het een een forse design-update ten opzichte van de 997. Daarbij is de 991 Targa weer de eerste ‘echte’ Targa sinds de 964, met een dak dat daadwerkelijk open kan, in plaats van de doorlopende daklijn die je zag in de modellen vanaf de 993. En misschien wel het belangrijkste: de 991 zal de geschiedenis in gaan als de laatste 911 Carrera met een atmosferische motor, zonder turbo’s. RIP.

De 991.2 (2015-2018)

De nieuwe 911 beschikt nu over een drieliter zescilinder-boxer turbomotor. Alle 911 modellen behalve de GT3 en GT3 RS, halen hun kracht nu uit turbotechniek. Natuurlijk kon ook dit rekenen op een grote lading kritiek. De 991.2 beleefde talloze hoogtepunten: de miljoenste 911, de komst van de krachtigste 911 tot nu toe (de GT2 RS met 700 pk) en nieuwe varianten als de heerlijke Carrera T en het circuit-speeltje genaamd de Porsche 935.

De 992 (2018-)

Zie je nou wel? Ze zien er helemaal niet allemaal hetzelfde uit. Natuurlijk is het silhouet ongeveer gelijk gebleven, maar ook deze nieuwe 992 heeft genoeg nieuwe elementen gekregen. Zo is er de gave doorlopende lichtbalk aan de achterkant én de grotere spoorbreedtes voor alle modellen, niet alleen voor de vierwielaangedreven versies. Onder de motorkap ligt nog steeds de drieliter zescilinder boxer, met turbo. Wel heeft ‘ie meer vermogen en verbruikt hij minder. Slim van Porsche. En zoals ze in Zuffenhausen altijd zeggen (gokken we): ‘never change a winning team‘.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)