
Het gaat in de F1 misschien niet zo lekker met Alpine, maar daarbuiten voelt het sportieve broertje van Renault zich kiplekker. Vandaag presenteert Alpine de speciale A110 waarmee het merk de Pikes Peak heuvel in Colorado gaat beklimmen. Alpine heeft er zin in en zet hoog in. Snappen we ook wel als je zo’n monster van een auto meeneemt.
Voor het Pikes Peak-project werkt Alpine samen met raceteam Signatech. Samen met dat raceteam is ‘de extreemste Alpine A110 ooit’ gebouwd. Tenminste, als we Alpine zelf moeten geloven. Dat zit hem vooral in alle aero-aanpassingen aan de A110. Wat te denken van de gigantische splitter voorop, nieuwe diffuser, zijskirts en de inlaat op het dak.
De achtervleugel van de Alpine A110 Pikes Peak
Het meest in het oog springende onderdeel is wel die joekel van een achtervleugel die in twee delen wordt gehakt door een ‘haaienvin’, wat weer een knipoog is naar de WEC-deelname van Alpine. De achtervleugel moet zorgen voor ‘de broodnodige downforce’. Ondanks de toevoegingen weegt de Alpine A110 Pikes Peak maar 950 kilo.
De luchthapper op het dak zorgt ervoor dat er meer lucht richting de motor gaat. Mede daardoor produceert de motor in de Alpine A110 Pikes Peak 500 pk. Daarmee heeft hij meer dan 200 pk meer dan een Alpine A110S. Het extra vermogen en de neerwaartse druk moeten ervoor gaan zorgen dat Alpine gaat meedoen om de prijzen.
Jagen op records
Alpine zegt namelijk dat de A110 naar Amerika gaat ‘om records te verbreken’. Daarvoor moet de auto de Porsche GT2 RS Clubsport uit 2019 verslaan. Zij reden in 2020 in de Time Attack 1-klasse (de klasse waarin de Alpine A110 Pikes Peak meedoet) een tijd van 9 minuten en 36,5 seconden. In handen van R-GT Cup-winnaar van 2022, Raphaël Astier, moet dit gaan gebeuren.
Daar voelt de hoofdontwerper van Alpine, Raphaël Linari, wel wat voor: ‘De A110 Pikes Peak brengt de wildste kant van deze iconische auto naar voren. We kijken ernaar uit om te zien hoe onze creatie de Amerikaanse krachtpatsers uitdaagt op hun thuisbasis.’ Op 25 juni komen we erachter of Alpine inderdaad het record gaat verbreken.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
