
Het gaat in de F1 misschien niet zo lekker met Alpine, maar daarbuiten voelt het sportieve broertje van Renault zich kiplekker. Vandaag presenteert Alpine de speciale A110 waarmee het merk de Pikes Peak heuvel in Colorado gaat beklimmen. Alpine heeft er zin in en zet hoog in. Snappen we ook wel als je zo’n monster van een auto meeneemt.
Voor het Pikes Peak-project werkt Alpine samen met raceteam Signatech. Samen met dat raceteam is ‘de extreemste Alpine A110 ooit’ gebouwd. Tenminste, als we Alpine zelf moeten geloven. Dat zit hem vooral in alle aero-aanpassingen aan de A110. Wat te denken van de gigantische splitter voorop, nieuwe diffuser, zijskirts en de inlaat op het dak.
De achtervleugel van de Alpine A110 Pikes Peak
Het meest in het oog springende onderdeel is wel die joekel van een achtervleugel die in twee delen wordt gehakt door een ‘haaienvin’, wat weer een knipoog is naar de WEC-deelname van Alpine. De achtervleugel moet zorgen voor ‘de broodnodige downforce’. Ondanks de toevoegingen weegt de Alpine A110 Pikes Peak maar 950 kilo.
De luchthapper op het dak zorgt ervoor dat er meer lucht richting de motor gaat. Mede daardoor produceert de motor in de Alpine A110 Pikes Peak 500 pk. Daarmee heeft hij meer dan 200 pk meer dan een Alpine A110S. Het extra vermogen en de neerwaartse druk moeten ervoor gaan zorgen dat Alpine gaat meedoen om de prijzen.
Jagen op records
Alpine zegt namelijk dat de A110 naar Amerika gaat ‘om records te verbreken’. Daarvoor moet de auto de Porsche GT2 RS Clubsport uit 2019 verslaan. Zij reden in 2020 in de Time Attack 1-klasse (de klasse waarin de Alpine A110 Pikes Peak meedoet) een tijd van 9 minuten en 36,5 seconden. In handen van R-GT Cup-winnaar van 2022, Raphaël Astier, moet dit gaan gebeuren.
Daar voelt de hoofdontwerper van Alpine, Raphaël Linari, wel wat voor: ‘De A110 Pikes Peak brengt de wildste kant van deze iconische auto naar voren. We kijken ernaar uit om te zien hoe onze creatie de Amerikaanse krachtpatsers uitdaagt op hun thuisbasis.’ Op 25 juni komen we erachter of Alpine inderdaad het record gaat verbreken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Alpine A390 is wederom een SUV van een sportwagenmerk: mag dat?

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
