Dat Jaguar zich een beetje in een vormcrisis begeeft, is geen geheim. Het merk heeft met een bijzonder reclamefilmpje duidelijk gemaakt een andere richting te zullen kiezen. Jaguar wordt elektrisch en Jaguar wordt enorm duur. Het merk weet dat een aantal mensen zullen afhaken, maar het is een bewuste keuze. Mocht jij liever voor een Jaguar gaan met een ‘echte’ motor (een V8 dus), zullen moeten kijken naar de voorraad of gebruikte automarkt.

Maar gelukkig kun je bij Arden terecht om er iets nieuws van te maken. Arden is een Duitse specialist die zich al sinds jaar en dag bezighoudt met het optisch en technisch aanpassen van Jaguars. Daar worden ze meestal niet stijlvoller van, maar wel dikker, bruter en sneller. Hun laatste wapenfeit is deze Arden AJ23 RS. Het is een soort ode aan de supercharged V8. De basis is de Jaguar F-Type P575 AWD R, het voormalige topmodel.

De Arden AJ23 RS gaat heel snel naar de 100 km/u

Die supercharged V8 is ook het eerste wat ze aanpassen. Met een andere poelie en ECU stijgt het vermogen al aan aanzienlijk. Standaard is de V8 in de P575 al goed voor 575 pk (goh) en 645 Nm. Na de modificaties van Arden stijgt dat naar 635 pk en 760 Nm. Als dat niet voldoende is, kun je de motor kietelen naar 703 pk en 873 Nm. Van stilstaand naar 100 km/u sprinten duurt dan slechts drie seconden.

Arden AJ RS Zwart naast een gele F-Type garage

Dan is de auto volgens Arden alleen geschikt voor het circuit. Het betekent waarschijnlijk dat het OPF verwijderd wordt en een downpipe wordt geplaatst. Dan komt de auto niet door de strenge TÜV. We gaan ervan uit dat je de achtcilinder zo veel beter kunt horen, helemaal als je het sportuitlaatsysteem mee bestelt. Dan krijg je vier ronde uitlaten met een flinke diameter. Ja, het staat wat fout, maar ergens kan een Jaguar dat wel hebben. Met een klep in de uitlaat kun je kiezen luid of enorm luid.

Het is ook allemaal functioneel

Verder is er een bodykit van koolstofvezel die bestaat uit een frontlip, sideskirts, achterspoiler en diffusor. Het is in de windtunnel ontwikkeld en moet daadwerkelijk functioneel zijn. De rijhoogte en houding van de auto zijn ook verbeterd met in hoogte verstelbare verlagingsveren van KW, speciaal ontwikkeld voor de Arden AJ23 RS De wielen zijn enorme 21 inch velgen, maar omdat ze gesmeed zijn, moeten ze lichter zijn dan de wielen die Jaguar zelf monteert.

Lees ook: De Jaguar F-Type ZP Edition is écht de laatste speciale Jaguar met een verbrandingsmotor

Er zijn geen afbeeldingen van het interieur, maar ook daar zijn er enkele dingen anders. Er is een nieuw sportstuurwiel en een setje aluminium pedalen. Je kan op aanvraag ook de inlegpanelen aanpassen of de boel opnieuw laten bekleden. Wat het gaat kosten, is niet bekend. Arden staat bekend als kwalitatief hoogstaand en de prijzen zullen dat reflecteren. Of het de laatste Jaguar is die ze onder handen nemen, is niet bekend. Gelukkig nemen de Duitsers ook producten van Bentley en Land Rover onder handen.

Reacties

  • TH3 5T1G heeft op 7 januari 2025 geschreven:

    doe mij die gele maar

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)