In de hedendaagse zakenwereld draait het erom oplossingen te bieden voor de behoeften van de mensen, zelfs als de mensen zich nog niet hadden gerealiseerd dat ze die behoeften hadden. Het plezieren van mensen is big business, en als je het mij vraagt, word je er goed in door voor de troepen uit te lopen – dus door niet alleen te leveren wat de mensen sowieso al wel verwachten, maar door uit te vinden wat ze willen voordat ze weten dat ze het überhaupt willen.
Dit is big business
Dat is waarom Netflix, Amazon en Tesla zo veel succes hebben. En die regel is zeker ook relevant aan de luxueuze kant van de auto-industrie. Niemand heeft per se een LaFerrari nodig, maar ik heb mensen zich in heel vreemde bochten zien wurmen om er een te mogen kopen. De luxe-automarkt is tegenwoordig enorm; tussen 2010 en 2016 groeide deze met bijna 80 procent, van 245 miljard tot 438 miljard euro, en ik sta bepaald niet alleen in het idee dat er nog veel meer potentiële groei zit in de individualisatie-niche.
Een kwart van alle nieuw verkochte Mercedessen krijgt in de een of andere vorm iets van AMG mee. Porsche is ook goed bij de tijd, want daar hebben ze met succes hun sportimago omgevormd tot een luxemerk waarvan je even makkelijk een kleine of grote SUV, of een GT koopt. Sterker nog: die modellen vormen het leeuwendeel van de Porsche-verkopen.
Iedereen wil iets speciaals hebben
Jaren geleden ging ik eens in Zuid-Frankrijk lunchen met een vriend – die zal ik hier verder niet bij naam noemen. Hij werd helemaal gek toen we bij het restaurant kwamen en de parkeerplaats letterlijk helemaal vol stond met zeldzame en exclusieve supercars, waaronder vier Bugatti Veyrons. Hij dacht dat hij echt in een speciale auto reed en nu was hij ineens een van de velen.
Zijn teleurstelling op dat moment leerde mij een les. Ik had het potentieel eerder al gezien bij het Ferrari Atelier en andere speciale projecten – mensen willen bijna per definitie iets anders, en ik voelde dat ik, met het juiste team om me heen, aan die wens zouden kunnen voldoen.
Nu een sprongetje in de tijd: naar 2018, naar mijn bedrijf Ares Design. We hebben een team bij elkaar gezocht dat bestaat uit mensen die allemaal leidend zijn in de industrie, die met passie werken, en we hebben de steun van een wereldwijd netwerk van al even gepassioneerde investeerders die niet lullen maar poetsen. Hierdoor kunnen we op maat gemaakte, heel bijzondere auto’s bouwen.
Onze klanten kunnen hun eigen auto ontwerpen: materialen kiezen, kleuren kiezen, de vorm van het silhouet bepalen, en zelfs besluiten hoeveel deuren en ramen hij moet hebben. Stel je eens voor dat je de schitterende concepten die je bijvoorbeeld in Genève op de show ziet, echt zou kunnen laten bouwen. Nou, dat kan dus.
Zo gaat Ares Design te werk
Onze 18.000 vierkante meter grote fabriek omvat alles van CAD tot koolstofvezelovens, elektronica-specialisten, een aandrijvingswerkplaats, een lakruimte, vakmensen die met leer werken, en een carrosserie-afdeling, maar we concentreren ons momenteel op drie creaties.
Ten eerste: het leveren van unieke, handgemaakte automobiele interieurs en exterieurs, zoals ’s werelds enige Bentley Mulsanne Coupé en ons Porsche GT3 Targa-concept. Ten tweede: het transformeren van klassiekers in geheel rijklare auto’s vol moderne technologie die er nog steeds precies zo uitzien als de originelen van tientallen jaren geleden, zodat je wel de auto hebt, maar niet het potentiële technische drama.
Zo bouwden we een Corvette Sting Ray uit 1964 op het onderstel van een C7. Hij ziet eruit als iets dat rechtstreeks is weggereden uit een oude film van Steve McQueen of Paul Newman, maar hij heeft een moderne, 530 pk sterke V8, keyless go, led-halolichten, airco, een moderne stereo, bluetooth, USB – en dat gaat allemaal schuil onder een grote big block-motorkap en een prachtige huid van rood leer.
Ten derde willen we automobiele iconen weer tot leven brengen. Onze huidige ‘held’ is een moderne interpretatie van een van de meest populaire Italiaans-Amerikaanse sportauto’s aller tijden, de De Tomaso Pantera, met een compleet nieuwe carrosserie op het platform van een moderne sportauto. Of we de oplossing hebben gevonden om elke autodroom volledig waar te kunnen maken? Ik heb het idee van wel.
Reacties