Kun je je de Ares S Project nog herinneren? Waarschijnlijk wel, want als je eenmaal zo veel spektakel om je ogen hebt gehad, valt het nog niet mee dat weer van je netvliezen te krabben. En dus stonden de dames en heren van Ares voor een niet eenvoudige opgave: iets nog spectaculairders maken. En dat hebben ze dus maar gedaan, met deze Ares S1 Project Spyder!

Wat is het voor iets, die Ares S1 Project Spyder?

Simpel gesteld is het de dakloze (als in helemáál geen dak, ook geen softtopje of zo) versie van die eerdere S Project. Is dat praktisch? Nee, totaal niet. Is dat spectaculair? Ja, heel erg – niets van wat er buiten de auto gebeurt, qua geur, geluid, wind en ja: ook regen zal je nog ontgaan. Daarbij is het een carrosseriestijl die de laatste tijd op de een of andere manier nogal populair is bij supercarmakers. Denk maar aan auto’s als de Ferrari Monza, de McLaren Elva en de Aston Martin V12 Speedster. Inderdaad: eigenlijk totaal nutteloze superapparaten die er alleen maar op gericht zijn a) de rijken der aarde geld uit de zak te kloppen en b) in postervorm op slaapkamers te komen hangen. Wat in ieder geval in het eerste geval goed schijnt te lukken.

Onderhuids is de Ares S1 Project Spyder een Corvette

Onder de nogal fututistische koolstofvezel huid van de Ares S1 Project Spyder schuilt iets aanzienlijk minder exotisch: een Chevrolet Corvette C8. Dat wil zeggen: in grote mate. Hij heeft hetzelfde onderstel en dezelfde motor, een turboloze 6,2-liter V8 die de achterwielen aandrijft via een achttraps automaat met dubbele koppeling. Hij heeft alleen wel een ‘bescheiden’ vermogensupgrade gekregen van een pk of 200. Hij produceert nu 715 pk en 970 Nm koppel, en trekt in tegenstelling tot zijn donor door naar 9.000 tpm. De versie met dak zou een sprintje naar 100 km/u moeten kunnen doen in 2,6 seconden, deze Spyder schijnt daar een schandalige 0,1 seconde langer over te doen. Bah. Wandeltempo.

Voeg daar aan toe: een gewijzigde uitlaat, die is ontworpen om zo veel mogelijk te klinken als een Formule 1-motor uit het V10-tijdperk. En dat dus zonder dak. Wij stellen ons, tikje lastig vandaag, maar goed, een zonnige zomerdag voor, met 300 meter verderop de Schipholtunnel. Doe maar even mee… En dan nu terugschakelen, graag.

Kost dat?

Veel, natuurlijk. De Ares S1 Project Spyder wordt in een oplage van 24 stuks gemaakt, dus dat helpt ook al niet mee. Een officiële prijs hebben we niet, maar aan de dakhebbende versie was je al € 500.000 kwijt. En dan moest de fiscus nog langskomen. Dus reken er niet op dat deze Spyder goedkoper gaat zijn…

Reacties

  • Olav heeft op 1 november 2020 geschreven:

    Die achterkant is wel echt klakkeloos overgenomen van de Bugatti Chiron..

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)