Voordat we je vertellen over de Ares S Project, eerst iets over de man achter het project. Tien jaar nadat hij de wereld in één haast gulzige klap verblijdde met maar liefst vijf nieuwe Lotussen (nou ja, conceptcars, waarvan nooit meer iets is vernomen), heeft Dany Bahar zijn ambities iets bijgesteld. Hij werkt niet langer in Norfolk, maar is neergestreken in Modena, Italië. Hij heeft zijn eigen bedrijf, Ares, een studio die een reputatie aan het bouwen is op het gebied van op bestelling gebouwde eenlingen, en een serie die Legends Reborn heet – moderne supercars met een jas die nadrukkelijk geïnspireerd is op iconen uit het verleden. Zoek zijn Panther ProgettoUno maar eens op, als je die niet kent; een eerbetoon (en wat voor een) aan de De Tomaso Pantera, en dan op basis van een Lamborghini Huracán.

We zochten Dany op om het te hebben over zijn recentste project, de moedige supercar waar je nu, ongetwijfeld met grote ogen, naar zit te kijken. Hij heet Ares S Project, en is een in gelimiteerde oplage gebouwde exoot die nu eens niet naar het verleden kijkt, maar zijn eigen ding doet. Soort van. Want hoewel de uitpuilende koolstofvezel cab-forward carrosserie en het unieke inte-rieur geheel van de hand van het Ares-designteam zijn, is alles daaronder (het aluminium onderstel, de V8-motor, de transmissie met dubbele koppeling en alle bijbehorende elektronica) afkomstig van de geheel nieuwe Chevrolet Corvette C8.

Niet alles zelf ontwikkelen

‘Wij zijn geen autobedrijf dat alle technologie zelf gaat ontwikkelen als er al zoveel betere spullen zijn die je gewoon kunt inkopen’, zegt Bahar. ‘Je pakt iets en werkt simpelweg als een plastisch chirurg; je verandert alles wat je kunt zien en aanraken, tot het laatste knopje aan toe. Het is de bedoeling dat je geen enkel idee hebt dat er een Corvette onder zit.’

Missie geslaagd, zouden we zeggen. En voordat je dit alles terzijde schuift als een snelle, slinkse manier om even te cashen bij de rijke, supercar-kopende elite die weer eens een nieuw speeltje moet hebben: er is goed nagedacht over de manier waarop je zoiets aanpakt. ‘We hebben veel onderzoek gedaan naar de markt, en iedereen wil de snelste, de lichtste of de luidste zijn, blablabla. Wij wilden gewoon een auto die makkelijk was om te rijden, waar je lol in kunt hebben’, aldus Bahar.

‘Veel van de mensen die we spraken, waren als de dood voor hun LaFerrari’s, Nio EP9’s en Koenigseggs, omdat die zó krachtig zijn dat het niet leuk meer is.’ Geen zware, ingewikkelde hybridetoestanden, dus. ‘We zijn teruggegaan naar de basis, naar een hoogtoerige, ongeblazen V8 met een dubbelkoppelautomaat. Je hoeft niet per se een coureur te zijn om deze auto aan te kunnen.’

De motor van de Ares S Project

En zo werd het een turboloze 6,2-liter V8, goed voor 715 pk bij 6.450 tpm en 970 Nm bij 5.150 tpm, die 9.000 toeren per minuut draait. En een achttraps automaat, achterwielaandrijving en een sperdifferentieel. De topsnelheid is nog niet bekend, maar Bahar denkt dat een sprintje naar 100 km/u in 2,6 seconden achter de rug moet kunnen zijn. Vlot zat.

Het zal oplettende lezers zijn opgevallen dat dat vermogen ongeveer 200 pk hoger uitvalt dan dat van de gewone C8, en dat zonder turbo of supercharger. Hoe dat zo? ‘Dat blijft een geheimpje tussen ons en onze leverancier in de VS. Het gaat allemaal mechanisch, trouwens – dit krijg je puur softwarematig niet voor elkaar’, zegt Bahar. ‘Het geluid is geïnspireerd op oude F1 V10’s, lekker scherp.’ Wat allemaal lijkt te duiden op de nieuwe vlakke-krukas V8 die naar verluidt in de Corvette Z06 komt te liggen. Heeft Ares zo per ongeluk de specs van de Z06 verklapt voordat GM daar klaar voor was? De tijd zal het leren.

Hoe de Ares S Project begon

Bahar vertelt dat de Ares S Project begon met een simpele briefing: ‘Design van een hypercar, prestaties van een supercar, prijs van een sportauto.’ Dan zeggen wij: twee van de drie gelukt, Dany, want zo’n 500.000 euro mag dan goedkoper zijn dan een van je retro-recreaties, het is heel wat meer dan wij ooit voor een sportauto gevraagd hebben zien worden. Extra pluspunt voor de S Project is zijn exclusiviteit: er worden er de komende twee jaar maar 24 gebouwd, de eerste afleveringen staan voor eind dit jaar. Er zullen meer afgeleiden van de S volgen, net als twee andere unieke, iets voordeliger modellen, -‘allemaal nog altijd in de sportautohoek’. Oké, misschien zijn Bahars ambities niet zozeer -afgevlakt, maar gewoon wat beter getimed…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)