Overduidelijk een Ariel Nomad, maar ook overduidelijk veranderd. Alleen het stuur, de pedalen en de benzineklep zijn rechtstreeks overgeheveld van de Ariel Nomad uit 2015 naar deze Nomad 2. Het chassis is 65 procent stijver, de veerweg is de helft groter en er zijn aerodynamische aanpassingen. Het grootste verschil tussen de oude en nieuwe is toch wel de motor.

Na twintig jaar met Honda-motoren stapt Ariel over op een andere leverancier. In plaats van de 2,0-liter viercilinder turbomotor uit een Honda Civic Type R ligt er een 2,3-liter turbomotor in die rechtstreeks uit een Ford Focus ST komt. De standaardversie van de Nomad 2 krijgt 263 pk en 366 Nm. Een sterkere versie heeft drie modi en met de krachtigste produceert de Ford-motor 309 pk en 418 Nm.

Een must in de Ariel Nomad 2

Doordat de Ariel Nomad 2 uit niet veel meer bestaat dan buizen, een beetje interieur, wielen en een motor, weegt de auto maar 715 kilo. Verwacht een 0-naar-100-tijd in de sterkste versie van niet veel meer dan drie seconden. Schakelen gaat trouwens via de zestraps handbak uit de Focus ST. Je kunt de Nomad 2 met een normale handrem bestellen, maar je zou gek zijn als je niet de optie voor een hydraulische handrem aanvinkt.

Klanten van de vorige Nomad vonden het lastig om in en uit te stappen, blijkbaar. Daarom heeft Ariel dat nu makkelijker gemaakt. De Nomad-rijders vonden ook dat de spots op het dak op een irritante manier reflecteerden op de voorruit. Daarom draagt ie nu een soort petje boven de voorruit. De lucht wordt hierdoor begeleid naar de luchtinlaten boven en onder de auto. De bovenste inlaat stuurt lucht naar de intercooler en de onderste naar de motor.

Verder bestaat het chassis uit dikkere buizen en CAD- en CFD-analyses zorgen ervoor dat de torsiestijfheid omhoog gaat. Hierdoor moet de Nomad minder overhellen en duiken dan zijn voorganger. Er zijn verschillende keuzes te maken voor de ophanging waarbij de dempers standaard van K-Tec zijn en je ze kunt upgraden naar een exemplaren van Ohlins.

Het interieur van de Ariel Nomad 2 is ergonomischer

De knoppen op het dashboard zijn zo geplaatst dat je ze makkelijker kunt gebruiken tijdens het rijden dan in de vorige Nomad. Het hele elektrische systeem is veranderd met een PDM (Power Distribution Module) waardoor er geen losse zekeringen of relais nodig zijn. De voorruit is kleiner, staat meer omhoog en dichterbij bij de inzittenden.

Ten opzichte van de oude is de Nomad 2 tien procent duurder geworden. Daardoor zal de vanafprijs omgerekend rond de 80.000 euro liggen in Engeland. De Nederlandse prijs is niet bekend, maar hou er gerust rekening mee dat ie hier nog wat duurder zal zijn.

Reacties

  • Ronnie heeft op 10 juli 2024 geschreven:

    Een Red Bulletje doen?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)