Sorry hoor, Aston. Je weet dat we van je houden, dat we ‘s nachts dromen over de perfecte lijnenvoering en de goddelijke geluiden van je prachtauto’s. Maar nu maak je het wel erg bont.

Weet je nog, beste lezer, dat de Virage niet al te lang geleden geïntroduceerd werd? Wij testten hem al eens, en ook James bekeek de auto uitvoerig in dat ene tv-programma. Nou, die auto is nu dus alweer uit productie. Weg, klaar, finished. En dat na anderhalf jaar. Om het gat naar de nieuwe Vanquish – de opvolger van de DBS – nu te dichten, heeft Aston de DB9 een facelift gegeven die wel erg in de buurt komt van de Virage. Sterker nog: wij zien nauwelijks verschillen. Alsof ze een paar lessen in evolutionair ontwerp bij Porsche gevolgd hebben (waarbij ze blijkbaar een Diederik Samsommetje deden bij het college over de doorlooptijd van modellen).

Deze rare gang van zaken wordt enigszins verzacht door het feit dat de ‘nieuwe’ DB9 een V12 heeft die sterker is dan zijn voorganger, én sterker dan de Virage. We hebben het nu over 517 pk en 620 Nm, terwijl de Virage zich moest behelpen met 496 pk en 570 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaat de nieuwe Aston in 4,6 seconden. Vreemd genoeg blijft z’n snelheidsmeter uiteindelijk hangen op 295 km/u, terwijl zowel de vorige DB9 als de Virage de 300 km/u konden aantikken.

Andere aanpassingen betreffen de voorbumper, grille en de achterkant (zie jij het?), waarbij Aston de breedte van de DB9 heeft willen benadrukken. Ook nieuw zijn standaard keramische Brembo-remmen, de vierde generatie van Astons instelbare onderstel, een achteruitrijdcamera en onderhuidse veranderingen, zoals een lager geplaatst motorblok, om aan de eisen voor voetgangersveiligheid tegemoet te komen.

Vanaf oktober is de nieuwe DB9, uiteraard wederom als coupé en als Volante, verkrijgbaar voor een nog onbekende Nederlandse prijs. Aston, hij is schitterend geworden, maar dat was de Virage ook al. De volgende keer dat jullie een nieuw model uitbrengen, kan het echt geen kwaad om ‘m er ook nieuw uit te laten zien.

Reacties