
Nou, de grilles zijn zeker groter geworden…
Vreemd, of niet dan? Hoewel de motor van de nieuwe Aston Martin DBS twee keer zoveel vermogen levert als de originele, raakt ie waarschijnlijk minder snel oververhit. Toen de auto in 1969 werd gepresenteerd, was zijn Amerikaans geïnspireerde stijl aangenaam choquerend. Astons kenmerkten zich van oudsher door hun rondingen. Vandaag de dag geldt de DBS waarschijnlijk als de vaandeldrager van het goed geproportioneerde, mooie-maar-gespierde design. Beeldschoon.
Hoe zit het ook alweer met de specs van de Aston Martin DBS?
De oldtimer heeft een 4,0-liter zes-in-lijn, goed voor 282 pk. Voldoende voor een continentdoorkruiser in de jaren zestig, maar al aan de magere kant voor een hedendaagse hothatch. De DBS van nu heeft een 5,2-liter V12 met twee turbo’s die 725 pk levert. De oudere DBS was in zijn tijd een van de snelste vierzitters ter wereld. Maar zijn opvolger van nu behoort wat vermogen en prestaties betreft tot een heel andere categorie. Hedendaagse super-GT’s zijn een soort supercars met de motor voorin, en de hegemonie van merken als Bentley en Ferrari heeft Aston gedwongen te kiezen voor turbo’s om de prestaties op te krikken.
Hebben ze eigenlijk nog wel iets gemeen?
Beide maken bij de eerste kennismaking een gracieuze indruk. Ze sturen een stuk lichter dan je zou denken, waarbij de elektrische bekrachtiging van de nieuwe auto natuurlijk veel nauwkeuriger is. Ook is de ratio van de besturing veel sneller, zodat je minder hoeft te hoepelen. Maar als je al dat koppel aan het werk zet en de auto’s delicaat optrekken, voelen ze allebei waanzinnig subtiel aan. Pas bij hogere snelheden merk je dat het twee verschillende soorten monsters zijn. De oude DBS wankelt en wiebelt op zijn ophanging en banden, en zoeft sierlijk hautain over het asfalt. Omdat de nieuwe DBS een supercar in smoking is, is ie fel, maar blijft ie altijd strak in de plooi. Het stuur mag dan hyperactief zijn, het kost juist minder moeite om in het rechte spoor te blijven.
Is de oude Aston Martin DBS nog ergens beter in?
In nogal veel, zelfs. De banden maken minder lawaai, simpelweg doordat hij heel wat minder band heeft. De achterzittingen zijn geschikt voor gewone mensen. En de inrichting van de cabine en de versnellingspook komen een stuk vriendelijker over. Grote, stevige schakelaars en knoppen vereisen veel minder behendigheid dan de nieuwe aanraakgevoelige console, die stijl duidelijk belangrijker vindt dan ergonomie. En wijzerplaten uit de jaren zestig zijn ook veel chiquer dan de hedendaagse Nintendo-graphics.
Allemaal details. Maar hoe zit het met de filosofie?
Interessant is hoe de oude DBS zich voorstaat op zijn gewicht. De nieuwe DBS doet, fel en snel als ie is, heel erg zijn best om lichter te lijken dan hij is. De reden, nemen we aan, is dat hij als enige DBS het ‘Superleggera’-symbool draagt. Ironisch genoeg is de oude DBS met z’n 1.588 kilo een kwart ton lichter dan de nieuwe. Het is maar goed dat die laatste toch zoveel peper in z’n kont heeft.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is de Aston Martin DBS 770 Ultimate de laatste V12 van Aston Martin?

De Aston Martin DBS 770 Ultimate is ‘de krachtigste productie-Aston ooit’

Aston Martin DBS 770 Ultimate luidt pensioen van de DBS in (met een V12)

Jullie droomauto is een Aston Martin RS 6 plug-in hybride

Aston Martin DBS van Max Verstappen kan van jou zijn

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Speed Week 2024: Aston Martin Valkyrie over het circuit

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
