
Dit is de nieuwe Aston Martin DBX. Dat kunnen we met zekerheid zeggen; niet alleen omdat het met koeienletters op de voorruit staat, maar ook omdat Aston de naam DBX voor zijn eerste SUV officieel heeft bevestigd. Het wordt dus geen verbastering van Vulcan, Vantage of Valkyrie. De Aston Martin DBX die we hier zien staat in sterk contrast met de coupé-SUV met twee deuren die Aston Martin onthulde in 2016.
Het prototype ploetert op de foto’s door de Sweet Lamb-rallyproef in Wales. Achter het stuur spot je Matt Becker, Chief Engineer bij Aston Martin en voorheen wegliggingsmagiër bij Lotus. De Aston Martin DBX zit nog in een vroeg ontwikkelingsstadium. Dit is de eerste keer dat ie naar buiten mag voor real world testing.
Wereldwijd
Het testwerk zet zich voort over de gehele wereld. ‘De Aston Martin DBX zal aan een slopend testregiem onderworpen worden. De erbarmelijkste omstandigheden moet de SUV overwinnen, zoals temperaturen ver onder nul in het Noordpoolgebied en de bloedhitte in het Midden-Oosten. Maar ook de Nürburgring en de Autobahn’, zegt Aston Martin.
De Aston Martin DBX moet zowel een comfortabele cruiser zijn als een terreinoverwinnaar. Misschien een leuke auto voor James Bond als hij zijn ‘Licence to Kill’ inwisselt voor een ‘Licence to Chill’ en met een caravan op vakantie wil. Voorlopig zal hij er echter nog niet in rijden. Het duurt minimaal nog een jaar voordat de DBX onthuld wordt.
Porsche Cayenne-itus
De Aston Martin DBX lijkt iets te lijden aan Cayenne-itus, waar de eerste generatie van Porsches SUV ook last van had. De symptomen zijn het smoelwerk van een sportauto op een SUV, waardoor het geheel er wat vreemd uitziet.
Maar ach, een veel grotere aanslag op het netvlies dan de Bentley Bentayga of de Lamborghini Urus lijkt het niet te zijn. En die verkopen beiden heel aardig. En we gunnen Aston Martin inmiddels ook wel weer een verkooptoppertje.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Aston Martin DBX 707 review: is extra snelheid wel wat de luxe SUV nodig heeft?

Aston Martin DBX707 is de krachtigste, maar zonder V12

DMC Aston Martin DBX heeft 808 pk en bakkebaarden

Aston DBX vs Bentayga V8 vs Urus vs Cayenne

De F1-safetycar komt in 2021 ook van Aston Martin

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Speed Week 2024: Aston Martin Valkyrie over het circuit

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
