Bertone is weer aan de slag gegaan met een Aston Martin en maakt er een shooting brake van. Gelukkig pakte het goed uit, en reuze handig als je een net geschoten hert wilt transporteren. Alsof je dat wilt…
Normaal hebben jubileummodelletjes hooguit een paar leuke velgjes of ‘gratis’ leren bekleding. Bertone pakte het anders aan en boetseerde een compleet nieuwe kont aan een Rapide. Dat deden ze in opdracht van Aston Martin-gek Barry Wier die daarmee gelijk vierde dat Bertone zestig jaar geleden voor het eerst een Aston Martin verbouwde. Dat waren overigens een paar DB2/4’s. Dat Aston Martin tegelijkertijd het eeuwfeest viert, zal hebben meegespeeld. Zie deze vijfdeurs Rapide maar als een verjaardagskaart van twee ton extra, en wij mochten de postbode zijn.
In 2004 bouwde Bertone al de Jet 2, een shooting brake op basis van de Vanquish. Wier wilde echter ook achterin wat zitruimte hebben en koos voor een 2+2-versie. Daarvoor kwam hij uit op de Rapide. Nu bouwt Bertone niet voor Jan en alleman auto’s (waag het niet om de Astra coupé te roepen), maar als er aan een Aston Martin gesleuteld kan worden, geven de Italianen wel thuis.
De hele auto is in drie maanden gebouwd. In die tijd zijn de schetsen gemaakt en is er een compleet kunststof prototype gebouwd. Uiteindelijk is deze handgeklopte stationwagen tevoorschijn gekomen.
Wat er niet in zit, is de nieuwe 6,0-liter V12 van de Rapide S. De motor die er nu in ligt, levert dus geen 550 pk, maar 470. Sterker nog: in geen enkel opzicht is de aandrijflijn aangepast. Knap genoeg is het Bertone gelukt om de achterkant, op een paar kilootjes na, niet zwaarder te maken dan het origineel. Dit betekent dat het rijgedrag niet is aangetast en dat deze Rapide dus net zo formidabel rijdt als elke andere. Sturen gaat heel nauwkeurig, de vering en demping zijn vlekkeloos en vanbinnen waan je je in een limousine. Er waren een paar kraakjes en piepjes te horen, maar met een fikse tik op het gaspedaal hoor je daar niets meer van.
Bertone liet het platform dus ongemoeid, wat consequenties voor de achterpassagiers heeft. Wier wilde heel graag meer beenruimte achterin, maar Bertone zag het niet zitten de bodemplaat te veranderen. Op de standaard achterstoelen zit je dus net zo krap als tevoren. Gelukkig is de hoofdruimte door de langere achterzijde wel groter geworden zodat je ook met een lengte van 1,80 meter nog wat afstand tussen hemelbekleding en kruin overhoudt. Om claustrofoben verder tegemoet te komen, is het dak van glas gemaakt, wat een nog ruimtelijker effect geeft. Het resultaat van de verbouwing is zo goed gelukt dat er in de wandelgangen bij Aston Martin wordt gefluisterd dat er een kleine serie van deze Jet 2+2 gebouwd zal worden. Dat zou mooi zijn, maar hopelijk ligt de prijs dan wel lager dan de geschatte 1,3 miljoen euro die meneer Wier moet aftikken.
Aston Martin Jet 2+2 Bertone
16/20
Motor
5.935 cc
V12
470 pk / 600 Nm
Aandrijving
achterwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 in 5,0 s
top 296 km/u
Verbruik/milieu
14,9 l/100 km
355 g/km CO2, G-label
Afmetingen
5.019 x 2.140 x 1.360 mm (L x B x H)
2.989 mm (wielbasis)
ca. 2.000 kg
90,5 l (benzine)
n.b. (bagage)
Prijzen
NL n.b. (25%)
BE n.b.
Het vonnis
Een prachtige variatie op een thema. Hij is praktisch en toch zo cool als het maar kan. Hopelijk heeft Bertone nog wat tijd over om meer te maken, en hopelijk heb jij dan de centen om er een te kopen
Reacties