Gefeliciteerd, je hebt iets voortgebracht! Nu het slechte nieuws: voor jou geen tweezitters, coupés of sedans meer. Maar een bestelbusje met ramen als tweedehands familieauto, dat hoeft nou ook weer niet…

Wie een tweedehandsje zoekt om z’n kroost in mee te zeulen, heeft heus een paar leuke opties. Sterk uiteenlopende opties, zelfs. Zoals deze drie die we voor je geselecteerd hebben.

Audi RS 6 C5 – € 20k, of iets meer voor een echt goede

Prijs toen: € 132.090
Voor: Een supercar uit de jaren nul, vermomd als brave station. Kinderen, zooi, huisdieren – alles past erin en is nog bijna helemaal heel op de bestemming
Tegen: Versnellingsbak en DRC-ophanging zijn bekende problemen. En niet goedkoop om te maken; let erop dat de vorige eigenaar dat al heeft gedaan

Ja natuurlijk, het zou ook kunnen dat jij helemaal wild wordt van de gedachte aan een ruime, familievriendelijke Superb uit 2018, met zo’n emissieverantwoorde 1.6 TDI om je over ’s Heren wegen te sleuren. Maar jij bent dapperder dan dat. Jij zoekt een tweedehands familieauto die níét uitstraalt dat je je volledig hebt overgegeven aan huisje, boompje, beestje.

De auto op de foto is de RS 6 ‘Plus’, die nog eens 30 pk (en nog wat cool spul) extra heeft. Maar eerlijk gezegd: we zouden we dat extra geld liever besteden aan een goed exemplaar van de ‘normale’, ook al 450 pk sterke RS 6. Met ‘goed’ bedoelen we dat ie de normale dempers heeft – dat Dynamic Ride Control was supercool, maar ook superlek als een supermandje en superduur om te repareren. Liever normaal dus. De versnellingsbak wil er bij hoge kilometrages ook nog weleens de brui aan geven en kost ook serieus knaken. Ga dus liever voor een nog iets hogere kilometerstand waarbij de bak al aan de beurt is geweest.

Neem de tijd met zoeken – er zijn er zat (zeker als je de mogelijkheid van Duitse import meeneemt). Heb je er eenmaal een, dan is die 4,2-liter twin-turbo V8 een zalig apparaat om mee te leven. Ja, je gaat dikke vrienden met de pomphouder worden (reken op zo’n 1 op 7), maar in minder dan 5 tellen op 100 km/u zitten is met dit ding hilarisch. En als baby nummer twee een tweeling blijkt: geen zorgen, er passen er drie op de achterbank. Goedkoop is een RS 6 nooit, maar hé: dat zijn kinderen ook niet.

VW California T5 – ongeveer € 40k

Prijs toen: € 55.000
Voor: De mogelijkheid overal heen te gaan én te slapen, met de hele familie en spullen. Een vakantie op je oprit
Tegen: Prijzen stijgen nu keihard, shop voorzichtig. Ga je hem echt goed gebruiken? Niet geschikt voor schoolritjes

Goed, je hebt dus je snelle station voor je dagelijkse kilometers. Wat er nog moet komen is iets voor uitjes en vakanties. Iets dat de kinderen vermaakt tijdens die eindeloze schoolonderbrekingen zonder dat je een villa aan de Algarve moet huren. Ja, er zijn andere campers, maar is er andere ketchup dan die van Heinz? Nou dan.

Twee belangrijke punten als je een tweedehands familieauto in deze categorie overweegt. Camperbusjes zijn briljant voor dat avontuurlijke de-wereld-ligt-aan-je-voeten-gevoel, maar de ruimte is beperkt. Voor kinderen is dat niet zo erg – die gaan toch out na een dagje toeren door het platteland, maar voor ouders is het krap. Neem wijn mee. En oh ja: de prijzen voor California’s zijn op dit moment licht-krankzinnig.

De Corona-ban op vliegverkeer heeft de populariteit van dhz-vakanties enorm doen toenemen, en dus de vraag naar camper(tje)s. Een van onze redacteuren heeft een T6 die hij nieuw heeft gekocht, en een dealer bood hem laatst meer dan hij er ooit voor heeft betaald, terwijl het ding 70k op de klok heeft. Er zijn goedkopere opties; voor zo’n 35k moet je een leuke T5 kunnen vinden (al gaan ze nu al hard naar de 40…). Zorg er een beetje voor en hij houdt zijn waarde vast als klittenband. Een klassiekere T25/T2 kan ook, maar wat je wint qua prijs, lever je in aan ruimte en betrouwbaarheid.

Aston Martin Rapide – vanaf € 75k

Prijs toen: € 270.000
Voor: Looks van een supercar, top-V12, een echte Aston Martin voor (oké, relatief) weinig
Tegen: Hij is groot, waarom is die achterbank zo klein? Onderhoud niet voor de zwakken van gestel

Om eerlijk te zijn: we schrijven dit een beetje alsof het onze ideale drie-auto-garage was. We zouden niemand een vierdeurs Aston Martin aanraden als je enige familievervoer. Daar komt ruzie van. Veel ruzie. En trombose. 

De Rapide was niet direct een verkoopsucces in de vroege jaren tien, omdat de missie ‘maak een bruikbare vierzits Aston’ niet met goed gevolg was volbracht. De designers hadden het iets te druk gehad met het behouden van het slanke, lage Aston Martin-silhouet om zich ook nog een beetje te gaan lopen bekommeren om iets als ‘ruimte voor volwassenen achterin’.

Je zit niet zozeer achter in een Rapide – je brengt jezelf in in een leren cocon, en als de deur sluit, zit je vast. Mensen die net iets groter dan gemiddeld of claustrofobisch zijn, moeten rekenen op immense paniekaanvallen. Maar hierin zit hem dan ook het genie van onze selectie. Koop er een als tweedehands familieauto wanneer de kinderen nog klein en kladdig zijn, en verkoop hem als ze op vreemde plaatsen haargroei gaan vertonen. In die glorieuze tussentijd zul jij de eigenaar zijn van een Brits kunststuk waarmee je de kinderen rustig naar voetbal of hockey kunt brengen, en die je eindeloze hoeveelheden onzinnige maar oh zo heerlijke, luidruchtige supercarmomenten op de weg terug zal bezorgen.

Toch iets (nog) opvallenders? Check hier onze tips voor tweedehands JDM-auto’s!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)