Dat is een fijn gezicht, niet? De Aston Martin Valkyrie – een hypercar met een F1-afgeleide V12 met 1.176 pk – voelde als iets buitenaards. Een luchtkasteel dat elk moment weg zou kunnen waaien of neerstorten. Of wat een luchtkasteel dan ook hoort te doen. Maar nee, hier is ie, in het gezelschap van normale auto’s. De Aston Martin Valkyrie met kenteken gaat de weg op.

Nog altijd oogt ie buitenaards. Alsof marsmannetjes met Sparco-raceschoenen de aarde komen verkennen in een zelfgebouwd ruimteschip op wielen. Het zicht van achteren is imposant, haast intimiderend. De achterpartij kenmerkt zich vooral door een hoop niets, plaatsen waar de lucht vrij kan stromen voor minder luchtweerstand en meer downforce. De diffuser kan van achteruit inparkeren zomaar een financiële nachtmerrie maken.

Een collega reed niet al te lang geleden op deze zelfde weg. ‘Ik zou hier geen Valkyrie willen rijden, dat is zeker’, zei hij. Het is hobbelig, golvend asfalt. Geen plek om iets uit te laten dat er zo fragiel uitziet als een Valkyrie. En dat is precies de reden dat Aston Martin er rijdt. Deze hypercar is een auto voor op de straat, geen circuitspeeltje dat eens per jaar naar buiten mag – ondanks dat veel eigenaren hem wel zo zullen gebruiken.

‘Na succesvolle tests op het circuit gaat de Valkyrie de wegen op nabij Silverstone‘, zegt Aston. ‘Het team van Aston Martin en Red Bull Advanced Technologies beginnen nu met testen in de echte wereld om zo nog een stap te zetten richting het afleveren aan klanten.’ Ben jij een van de gelukkige eigenaren, dan raden we je met klem aan deze auto ook daadwerkelijk te gebruiken. Je weet nu dat het kan. De politieagent vergeeft het je trouwens vast als je de voorste kentekenplaat naast je neerlegt ‘omdat hij er net af is gevallen’.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)