
De Aston Martin Vanquish is teruggekeerd als een slanke, lichtgewicht supercar die Ferrari en McLaren stof tot nadenken moet geven. Dit wordt Aston Martins eerste productie-superauto met de motor in het midden. Voor nu is het nog een concept dat duidelijk het verlangen van Aston benadrukt om mee te doen in hetzelfde segment waar de F8 Tributo en de 720S zich bevinden.
Het merk past veel kennis van de Valkyrie toe op de Aston Martin Vanquish Vision. Denk aan aerodynamica, de manier van bouwen, lichtgewicht constructies enzovoorts. Helaas nemen de bouwers niet de V12 uit de Valkyrie over. De supercar krijgt – en misschien kun je beter even gaan zitten – een V6-motor. Net als de gelimiteerde AM-RB 003.
Geen koolstofvezel monocoque
Aston Martin verklapt niets over de specificaties, maar een vluchtige blik naar de concurrentie leert dat de auto ongeveer 700 pk zou moeten hebben. In tegenstelling tot de AM-RB 003 en de Valkyrie gebruikt de Aston Martin Vanquish Vision een aluminium platform en geen koolstofvezel. Het is materiaal waar Aston veel ervaring mee heeft door voorgaande modellen.
Mooi? Dat laten we aan jou. Designbaas Miles Nurnberger zegt: ‘Er zijn minder negatieve ruimtes die het uiterlijk van de Valkyrie en de RB 003 definiëren. De Aston Martin Vanquish Vision is een mooiere auto die ontworpen is om in de minder extreme klasse te floreren.’ Minder functioneel, meer vorm – als we het zo even mogen samenvatten.
Aston-baas Andy Palmer zegt: ‘Onze eerste productieauto met een middenmotor is een transformerend moment voor het merk. Het is een auto die het merk in een markt lanceert die traditioneel gezien wordt als het epicentrum van luxe sportauto’s.’ We zijn benieuwd waar deze strijd toe gaat leiden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zo goedkoop (of duur) zijn Aston Martin’s uit James Bond tegenwoordig

Nieuwe Aston Martin Vanquish: geen hybride, maar wel een V12

De V12 leeft! Aston Martin komt met zijn krachtigste twaalfcilinder ooit

Komt er een Aston Martin Vanquish Shooting Brake? Het ontwerp ligt al klaar

Aston Martin Vanquish 25 door Ian Callum

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
