De Aston Martin Vanquish is teruggekeerd als een slanke, lichtgewicht supercar die Ferrari en McLaren stof tot nadenken moet geven. Dit wordt Aston Martins eerste productie-superauto met de motor in het midden. Voor nu is het nog een concept dat duidelijk het verlangen van Aston benadrukt om mee te doen in hetzelfde segment waar de F8 Tributo en de 720S zich bevinden.
Het merk past veel kennis van de Valkyrie toe op de Aston Martin Vanquish Vision. Denk aan aerodynamica, de manier van bouwen, lichtgewicht constructies enzovoorts. Helaas nemen de bouwers niet de V12 uit de Valkyrie over. De supercar krijgt – en misschien kun je beter even gaan zitten – een V6-motor. Net als de gelimiteerde AM-RB 003.
Geen koolstofvezel monocoque
Aston Martin verklapt niets over de specificaties, maar een vluchtige blik naar de concurrentie leert dat de auto ongeveer 700 pk zou moeten hebben. In tegenstelling tot de AM-RB 003 en de Valkyrie gebruikt de Aston Martin Vanquish Vision een aluminium platform en geen koolstofvezel. Het is materiaal waar Aston veel ervaring mee heeft door voorgaande modellen.
Mooi? Dat laten we aan jou. Designbaas Miles Nurnberger zegt: ‘Er zijn minder negatieve ruimtes die het uiterlijk van de Valkyrie en de RB 003 definiëren. De Aston Martin Vanquish Vision is een mooiere auto die ontworpen is om in de minder extreme klasse te floreren.’ Minder functioneel, meer vorm – als we het zo even mogen samenvatten.
Aston-baas Andy Palmer zegt: ‘Onze eerste productieauto met een middenmotor is een transformerend moment voor het merk. Het is een auto die het merk in een markt lanceert die traditioneel gezien wordt als het epicentrum van luxe sportauto’s.’ We zijn benieuwd waar deze strijd toe gaat leiden.
Reacties