
Arrivederci en bedankt, Ferrari 488 GTB. Want hier is de nieuwe Ferrari F8 Tributo, met achter de stoelen de krachtigste V8 die het merk ooit in een reguliere productieauto legde. Voor zover je de termen ‘regulier’ en ‘productieauto’ kunt gebruiken bij Ferrari, tenminste. Het is een schoonheid, niet? De F8 Tributo is de eerste interpretatie van Ferrari’s nieuwe ontwerptaal.
De Ferrari F8 Tributo gebruikt de bekende 3,9-liter V8 die ook in de 488 GTB lag. Ferrari herinnert ons er graag aan dat de motor driemalig winnaar van de International Engine of the Year Award is. Ook kreeg de motor de onderscheiding van de beste motor van de afgelopen twintig jaar. Een prima blokkie, dus. Volgens Ferrari is het turbogat ook volledig geëlimineerd.
Ferrari F8 Tributo: de specificaties
Net als de McLaren 720S produceert de turbo-V8 in de Ferrari F8 Tributo 720 pk. Het koppel is 770 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u kost de F8 2,9 seconden. 0-200 duurt een kleine 7,8 seconden. De topsnelheid is 340 km/u, waar best mee te leven valt. Hij weegt ook slechts 1.330 kilo, wat 40 kilo minder is dan de 488.
Hoe zit het met de buitenkant?
Ferrari leent ook wat van de nerderigheid van McLaren. De verbeterde luchtinlaat op de neus van de Ferrari F8 Tributo is verantwoordelijk voor 15 procent van de toename in aerodynamica. De luchtinlaat bij de koplampen zorgen voor betere koeling van de remmen. De spoiler omhelst de achterlichten, die trouwens een knipoog zijn naar de 308 GTB uit 1975.
Binnenin de Ferrari F8 Tributo
De vernieuwde Ferrari Dynamic Enhancer (FDE+) kun je activeren via de manettino-knop op het stuur. De diameter van het stuur nam af en de gehele cockpit moet een stuk intuïtiever zijn voor de bestuurder en de passagier. Ziet er allemaal smakelijk uit.
De Ferrari F8 Tributo ziet officieel het levenslicht op de Autosalon van Genève, komende week. Prijzen volgen nog, maar zoals gebruikelijk hoef je niet te verwachten dat ze mals zijn.
Meer van TopGear


Man koopt Ferrari F8 en crasht hem een week later bij een automeeting

Nederlandse politie neemt op ’sluwe wijze’ gestolen Ferrari F8 in beslag

De Ferrari SP48 Unica is een door Ferrari gemodificeerde F8

Deze Mansory F8 Spider is ’soft’, volgens de tuner zelf

Ferrari F8 Tributo total loss door verborgen schade

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
