Arrivederci en bedankt, Ferrari 488 GTB. Want hier is de nieuwe Ferrari F8 Tributo, met achter de stoelen de krachtigste V8 die het merk ooit in een reguliere productieauto legde. Voor zover je de termen ‘regulier’ en ‘productieauto’ kunt gebruiken bij Ferrari, tenminste. Het is een schoonheid, niet? De F8 Tributo is de eerste interpretatie van Ferrari’s nieuwe ontwerptaal.

De Ferrari F8 Tributo gebruikt de bekende 3,9-liter V8 die ook in de 488 GTB lag. Ferrari herinnert ons er graag aan dat de motor driemalig winnaar van de International Engine of the Year Award is. Ook kreeg de motor de onderscheiding van de beste motor van de afgelopen twintig jaar. Een prima blokkie, dus. Volgens Ferrari is het turbogat ook volledig geëlimineerd.

Ferrari F8 Tributo: de specificaties

Net als de McLaren 720S produceert de turbo-V8 in de Ferrari F8 Tributo 720 pk. Het koppel is 770 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u kost de F8 2,9 seconden. 0-200 duurt een kleine 7,8 seconden. De topsnelheid is 340 km/u, waar best mee te leven valt. Hij weegt ook slechts 1.330 kilo, wat 40 kilo minder is dan de 488.

Hoe zit het met de buitenkant?

Ferrari leent ook wat van de nerderigheid van McLaren. De verbeterde luchtinlaat op de neus van de Ferrari F8 Tributo is verantwoordelijk voor 15 procent van de toename in aerodynamica. De luchtinlaat bij de koplampen zorgen voor betere koeling van de remmen. De spoiler omhelst de achterlichten, die trouwens een knipoog zijn naar de 308 GTB uit 1975.

Binnenin de Ferrari F8 Tributo

De vernieuwde Ferrari Dynamic Enhancer (FDE+) kun je activeren via de manettino-knop op het stuur. De diameter van het stuur nam af en de gehele cockpit moet een stuk intuïtiever zijn voor de bestuurder en de passagier. Ziet er allemaal smakelijk uit.

De Ferrari F8 Tributo ziet officieel het levenslicht op de Autosalon van Genève, komende week. Prijzen volgen nog, maar zoals gebruikelijk hoef je niet te verwachten dat ze mals zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)