Vanavond Gisteravond werd ie pas officieel door Audi onthuld, de A7, maar de eerste beelden zwerven al op internet. Logisch, want de Audi A7 is weer een nieuw ‘tussenmodel’ die het gaatje tussen de A6 en A8 in sportieve zin mag opvullen.

De Audi Sportback Concept was al in Detroit te bewonderen op de motorshow, dit is ‘m nu in z’n definitieve vorm. We moeten nog even wachten op de definitieve gegevens, maar reken erop dat de Audi A7 leverbaar wordt met een handvol diesels (3.0 TDI en wellicht een V8-diesel) en benzinemotoren (3.0 TSI met 300 pk, natuurlijk ook een S7 met 450 pk en hopelijk een RS7 die dik boven de 500 pk zal uitkomen). 

Later meer informatie! [update] Of nee, nu!

‘Audi heeft voor de A7 Sportback vier V6-motoren met directe injectie, start-stoptechniek en remregeneratie beschikbaar: twee benzinemotoren en twee diesels. De 2.8 FSI (150 kW/204 pk) en 3.0 TFSI quattro (220 kW/300 pk) zijn zeer efficiënt en hebben een CO2-emissie van hoogstens 190 g/km. De 3.0 TDI quattro (180 kW/245 pk) is een volledig nieuw ontwikkelde diesel. Later volgt een voorwielaangedreven 3.0 TDI (150 kW/204 pk) met een CO2-uitstoot van slechts 139 g/km. Elke A7 Sportback is uitgerust met een automatische transmissie: de traploze multitronic in combinatie met voorwielaandrijving en de zeventraps  S tronic in de quattro-uitvoeringen’, aldus het persbericht. 

Uitvoering / prijs / energielabel
2.8 FSI quattro / € 64.800 / B
3.0 TFSI quattro / € 73.900 / B
3.0 TDI quattro / € 74.900 / B

Kijk even naar de foto’s rechts: niet heel vaak komt een Audi er vanaf de foto zo goed uit. Sterker, het is een plaatje. En de prijs – startend bij nog geen 65.000 euro – is ook niet heel slecht, zeker niet omdat je er vierwielaandrijving voor krijgt. Natuurlijk, de optielijst zorgt er vast voor dat als je er ook nog een achterbank in wilt, en een achteruitkijkspiegel, je al snel een ton zult betalen, maar hé: dat betaal je voor een dikke BMW 5 GT ook. En die is een partij lelijk! Of wou jij anders beweren?
 

Reacties