Wetenschappers bouwen gigantische telescopen om zwarte gaten in de ruimte te bestuderen, maar ze kunnen een hoop moeite besparen. Je hebt ze gewoon op aarde en je kunt ze voor weinig op de kop tikken. Ze komen in verschillende vormen en maten, maar vaak dragen ze het logo van een Duits automerk en komen in aanmerking voor de youngtimer-regeling. Neem een Audi A8 met een W12-motor, daar blijft tot het einde ter tijden geld in verdwijnen.
We hebben het niet alleen over het brandstofverbruik van zo’n dorstige 6,0-liter twaalfcilinder, ook je lokale garagist zal blij zijn met de extra omzet die je komt binnenbrengen. En wat dacht je van de wegenbelasting? Maar één ding zal je bij de goedkoopste exemplaren geen last meer van hebben en dat is de afschrijving. De goedkoopste Audi A8 met W12-motor koop je namelijk nu al voor nog geen 5.000 euro. En dan heb je ook nog de lange versie. Hij staat in Boekel.
Goedkoop of duur?
Als je even alle rationele argumenten om het niet te doen laat varen, dan krijg je wel heel veel auto voor je centen. Al helemaal als je het omrekent naar de prijs per meter, is het niet duur, want je krijgt 5,27 meter aan het beste wat Audi twintig jaar geleden te bieden had. Per kilometer is ie trouwens ook niet duur, want deze sedan heeft al 594.029 kilometer op de teller. Hij ziet er niet verkeerd uit voor zijn ervaring, maar een tripje naar de stoffeerder zal lonen.
Welke andere exemplaren zijn er?
De hoge kilometerstand verklaart voor een deel de prijs, maar ook geeft het aan dat de beruchte W12 best wat ervaring kan hebben, al weten we niet of het de eerste motor is. Vind je de hoge kilometerstand wat spannend, dan kun je voor nog geen 13.000 euro ook nog andere Audi A8 W12’s vinden met nog geen 300.000 op de teller. Wil je hetzelfde uitgeven, dan kun je diverse Phaetons met W12-motor vinden voor rond de 5.000 euro.
De W12 in de Audi A8 L produceert 451 pk en 580 Nm. Dit vermogen is goed voor een 0-100-tijd van 5,2 seconden een een top van 250 km/u. Deze topsnelheid zal opgerekt kunnen worden door een chiptuner, vermoeden we. Het leeggewicht is net geen 2.000 kilo. Tegenwoordig kun je nieuwe auto’s van de Volkswagen Groep niet meer met een W12 bestellen. Bentley bouwde niet al te lang de laatste W12 en levert de Flying Spur nu met een V8.
Reacties