
Nu Audi een EV heeft rondrijden, staan ze te trappelen om hun elektrische gamma verder uit te breiden. Ze sloegen ons al om de oren met allerlei conceptcars: de e-tron GT, de Q4 e-tron, en onlangs zagen we zelfs een rudimentair designvoorproefje van een nieuwe middenklasse sedan. Maar wat krijgt voorrang op al deze goede ideeën? Uiteraard: een SUV coupé. Maak kennis met de Audi e-tron Sportback.
In Los Angeles trok Audi het doek van de afgeknotte e-tron. Designtechnisch zijn er weinig verrassingen: de daklijn loopt af in een perfecte emulatie van Het Grote Voorbeeld, de BMW X6. Met een lengte van 4,90 meter en een breedte van 1,94 meter is de e-tron Sportback geen kleintje, wat hij onderbouwt met riante binnenruimte – ook dankzij de wielbasis van 2,93 meter. Audi beweert dat de passagiers achterin slechts 20 millimeter aan hoofdruimte moet inleveren ten opzichte van de gewone e-tron.
Audi e-tron Sportback: de specificaties
De Audi e-tron Sportback komt er voor nu in twee versies: de 50 quattro en de 55 quattro. De eerste heeft 313 pk en 540 Nm, goed voor 0 naar 100 in 6,8 seconden en een top van 190 km/u. Hij komt volgens WLTP 347 kilometer ver dankzij een accupakket van 71 kWh. Met de 55 quattro krijg je 360 pk en 561 Nm – of heel even 408 pk en 664 Nm, in Boost-modus. Je gaat van 0 naar 100 in 6,6 seconden en bereikt een begrensde top van 200 km/u. Met 95 kWh aan accucellen kom je tot 446 kilometer ver. Beide versies zijn in een half uur tot 80 procent op te laden via een 120-kW (50 quattro) of 150-kW (55 quattro) snellader.
Genoeg technologie aan boord
Standaard is de Audi e-tron Sportback voorzien van adaptieve luchtvering, Audi’s Virtual Cockpit en twee aanraakschermen in het midden. Natuurlijk kun je ook hier kiezen voor camerabuitenspiegels (doe maar niet), die helpen om een Cw-waarde van slechts 0,25 te realiseren. Een nieuwe optie zijn de digitale matrix-led-koplampen, die volgens Audi ‘verlichting in hoge resolutie’ bieden dankzij ‘een miljoen microspiegels die tot 5.000 maal per seconde kunnen bewegen’. Ah, de droom van iedere verzekeringsmaatschappij.
Wanneer de Audi e-tron Sportback precies bij de dealers staat, en voor welke prijs, vertelt Audi nog niet. Ze melden alleen dat de auto wordt gebouwd in hun fabriek in Brussel – CO2-neutraal, natuurlijk.
Meer van TopGear


Plannen Audi-fabriek Brussel bekend, hadden we niet meer EV’s moeten kopen?

Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Audi Urus