
Nu Audi een EV heeft rondrijden, staan ze te trappelen om hun elektrische gamma verder uit te breiden. Ze sloegen ons al om de oren met allerlei conceptcars: de e-tron GT, de Q4 e-tron, en onlangs zagen we zelfs een rudimentair designvoorproefje van een nieuwe middenklasse sedan. Maar wat krijgt voorrang op al deze goede ideeën? Uiteraard: een SUV coupé. Maak kennis met de Audi e-tron Sportback.
In Los Angeles trok Audi het doek van de afgeknotte e-tron. Designtechnisch zijn er weinig verrassingen: de daklijn loopt af in een perfecte emulatie van Het Grote Voorbeeld, de BMW X6. Met een lengte van 4,90 meter en een breedte van 1,94 meter is de e-tron Sportback geen kleintje, wat hij onderbouwt met riante binnenruimte – ook dankzij de wielbasis van 2,93 meter. Audi beweert dat de passagiers achterin slechts 20 millimeter aan hoofdruimte moet inleveren ten opzichte van de gewone e-tron.
Audi e-tron Sportback: de specificaties
De Audi e-tron Sportback komt er voor nu in twee versies: de 50 quattro en de 55 quattro. De eerste heeft 313 pk en 540 Nm, goed voor 0 naar 100 in 6,8 seconden en een top van 190 km/u. Hij komt volgens WLTP 347 kilometer ver dankzij een accupakket van 71 kWh. Met de 55 quattro krijg je 360 pk en 561 Nm – of heel even 408 pk en 664 Nm, in Boost-modus. Je gaat van 0 naar 100 in 6,6 seconden en bereikt een begrensde top van 200 km/u. Met 95 kWh aan accucellen kom je tot 446 kilometer ver. Beide versies zijn in een half uur tot 80 procent op te laden via een 120-kW (50 quattro) of 150-kW (55 quattro) snellader.
Genoeg technologie aan boord
Standaard is de Audi e-tron Sportback voorzien van adaptieve luchtvering, Audi’s Virtual Cockpit en twee aanraakschermen in het midden. Natuurlijk kun je ook hier kiezen voor camerabuitenspiegels (doe maar niet), die helpen om een Cw-waarde van slechts 0,25 te realiseren. Een nieuwe optie zijn de digitale matrix-led-koplampen, die volgens Audi ‘verlichting in hoge resolutie’ bieden dankzij ‘een miljoen microspiegels die tot 5.000 maal per seconde kunnen bewegen’. Ah, de droom van iedere verzekeringsmaatschappij.
Wanneer de Audi e-tron Sportback precies bij de dealers staat, en voor welke prijs, vertelt Audi nog niet. Ze melden alleen dat de auto wordt gebouwd in hun fabriek in Brussel – CO2-neutraal, natuurlijk.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Audi e-tron Sportback 55 S Edition

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

Audi Urus