
Nu Audi een EV heeft rondrijden, staan ze te trappelen om hun elektrische gamma verder uit te breiden. Ze sloegen ons al om de oren met allerlei conceptcars: de e-tron GT, de Q4 e-tron, en onlangs zagen we zelfs een rudimentair designvoorproefje van een nieuwe middenklasse sedan. Maar wat krijgt voorrang op al deze goede ideeën? Uiteraard: een SUV coupé. Maak kennis met de Audi e-tron Sportback.
In Los Angeles trok Audi het doek van de afgeknotte e-tron. Designtechnisch zijn er weinig verrassingen: de daklijn loopt af in een perfecte emulatie van Het Grote Voorbeeld, de BMW X6. Met een lengte van 4,90 meter en een breedte van 1,94 meter is de e-tron Sportback geen kleintje, wat hij onderbouwt met riante binnenruimte – ook dankzij de wielbasis van 2,93 meter. Audi beweert dat de passagiers achterin slechts 20 millimeter aan hoofdruimte moet inleveren ten opzichte van de gewone e-tron.
Audi e-tron Sportback: de specificaties
De Audi e-tron Sportback komt er voor nu in twee versies: de 50 quattro en de 55 quattro. De eerste heeft 313 pk en 540 Nm, goed voor 0 naar 100 in 6,8 seconden en een top van 190 km/u. Hij komt volgens WLTP 347 kilometer ver dankzij een accupakket van 71 kWh. Met de 55 quattro krijg je 360 pk en 561 Nm – of heel even 408 pk en 664 Nm, in Boost-modus. Je gaat van 0 naar 100 in 6,6 seconden en bereikt een begrensde top van 200 km/u. Met 95 kWh aan accucellen kom je tot 446 kilometer ver. Beide versies zijn in een half uur tot 80 procent op te laden via een 120-kW (50 quattro) of 150-kW (55 quattro) snellader.
Genoeg technologie aan boord
Standaard is de Audi e-tron Sportback voorzien van adaptieve luchtvering, Audi’s Virtual Cockpit en twee aanraakschermen in het midden. Natuurlijk kun je ook hier kiezen voor camerabuitenspiegels (doe maar niet), die helpen om een Cw-waarde van slechts 0,25 te realiseren. Een nieuwe optie zijn de digitale matrix-led-koplampen, die volgens Audi ‘verlichting in hoge resolutie’ bieden dankzij ‘een miljoen microspiegels die tot 5.000 maal per seconde kunnen bewegen’. Ah, de droom van iedere verzekeringsmaatschappij.
Wanneer de Audi e-tron Sportback precies bij de dealers staat, en voor welke prijs, vertelt Audi nog niet. Ze melden alleen dat de auto wordt gebouwd in hun fabriek in Brussel – CO2-neutraal, natuurlijk.
Eén reactie op “Audi e-tron Sportback komt cool doen”
Laat een antwoord achter aan Joost Reactie annuleren
Meer van TopGear


Plannen Audi-fabriek Brussel bekend, hadden we niet meer EV’s moeten kopen?

Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Is de goedkoopste versie van de Polestar 3 al goed genoeg, of moet je toch even doorsparen?

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’

Blijkbaar kun je nu als fietser ook een flitsboete krijgen (in dit geval van 211 euro)

Audi Urus