
Eindelijk eens wat anders dan een gelimiteerd model met niet veel meer dan wat speciale badges aan de binnenkant. Om het 150-jarig jubileum van de Audi-fabriek in Neckarsulm te vieren, liet Audi een twaalf studenten los op een klassieker uit het Duitse stadje: de NSU Prinz 4L. Het eindresultaat zie je hierboven. De studenten noemen hem de Audi EP4. ‘E’ staat voor elektrisch en ‘P4’ refereert naar Prinz 4L.
‘We wilden een auto bouwen die niet alleen snel was en er cool uitzag, maar ook die een eerbetoon brengt aan het 150-jarig jubileum van de fabriek’, zegt een leerling. Voor de basis van het project kregen de studenten een NSU Prinz 4L die al decennia niet meer op weg is geweest. ‘Toen we de auto kregen, had de koets wat roestplekken. Dit zijn de eerste gebieden die we gefikst hebben.’
Specificaties van de Audi EP4
Hierna zijn de studenten aan de slag gegaan met de aandrijving. Het tweecilinder motortje dat achterin de Prinz lag, produceerde een schamele 30 pk. Hij maakt plaats voor de elektromotor uit een Audi e-tron uit 2020. Deze elektromotor produceert 240 pk. Op de plek van de benzinetank – voorin de auto – komt nu de batterij uit de plug-in hybride Q7. De actieradius is niet bekend, maar verwacht er niet te veel van.

De nieuwe aandrijflijn en de gemodificeerde koets plaatsen de studenten op het platform van de Audi A1. Een bijzonder samenraapsel zo, maar het werkt. En het zou best een mooie concurrent kunnen zijn voor de nieuwe Renault 5 of de Alpine-versie daarvan. Deze Audi EP4 voor 25.000 euro dan maar?
4 reacties op “Audi wekt het oude NSU tot leven met een geweldige moderne Prinz”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

‘Mag je een lampje aanzetten in de auto tijdens het rijden of je krijg je dan echt een boete?’

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wanneer mag je op de openbare weg zonder geldige APK rijden zonder een boete te krijgen?

Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)

In deze stad in Nederland kun je het goedkoopste tanken (bij meerdere tankstations)

Wat leuk !.
In 1971 dit model NSU Prinz 4L. Kenteken: 22-32-RP kleur licht blauw, nieuw gekocht.
Zeker een mooie voiture maar ik zou to h altijd voor het mk1 model gaan.
Top ontwerp!
In de jaren 60-70 heb ik er drie stuks Prinz 4L achter elkaar in bezit gehad, waarvan de ik laatste voor mijn vrouw heb bewaard (omdat ik toen net een auto van de zaak had gekregen) totdat ze ook haar rijbewijs had gehaald. Met die Prinz zijn we over de Gross Glockner gekkmen en tot diep in Joegoslavië geweest.