
Eindelijk eens wat anders dan een gelimiteerd model met niet veel meer dan wat speciale badges aan de binnenkant. Om het 150-jarig jubileum van de Audi-fabriek in Neckarsulm te vieren, liet Audi een twaalf studenten los op een klassieker uit het Duitse stadje: de NSU Prinz 4L. Het eindresultaat zie je hierboven. De studenten noemen hem de Audi EP4. ‘E’ staat voor elektrisch en ‘P4’ refereert naar Prinz 4L.
‘We wilden een auto bouwen die niet alleen snel was en er cool uitzag, maar ook die een eerbetoon brengt aan het 150-jarig jubileum van de fabriek’, zegt een leerling. Voor de basis van het project kregen de studenten een NSU Prinz 4L die al decennia niet meer op weg is geweest. ‘Toen we de auto kregen, had de koets wat roestplekken. Dit zijn de eerste gebieden die we gefikst hebben.’
Specificaties van de Audi EP4
Hierna zijn de studenten aan de slag gegaan met de aandrijving. Het tweecilinder motortje dat achterin de Prinz lag, produceerde een schamele 30 pk. Hij maakt plaats voor de elektromotor uit een Audi e-tron uit 2020. Deze elektromotor produceert 240 pk. Op de plek van de benzinetank – voorin de auto – komt nu de batterij uit de plug-in hybride Q7. De actieradius is niet bekend, maar verwacht er niet te veel van.

De nieuwe aandrijflijn en de gemodificeerde koets plaatsen de studenten op het platform van de Audi A1. Een bijzonder samenraapsel zo, maar het werkt. En het zou best een mooie concurrent kunnen zijn voor de nieuwe Renault 5 of de Alpine-versie daarvan. Deze Audi EP4 voor 25.000 euro dan maar?
4 reacties op “Audi wekt het oude NSU tot leven met een geweldige moderne Prinz”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’

Wat leuk !.
In 1971 dit model NSU Prinz 4L. Kenteken: 22-32-RP kleur licht blauw, nieuw gekocht.
Zeker een mooie voiture maar ik zou to h altijd voor het mk1 model gaan.
Top ontwerp!
In de jaren 60-70 heb ik er drie stuks Prinz 4L achter elkaar in bezit gehad, waarvan de ik laatste voor mijn vrouw heb bewaard (omdat ik toen net een auto van de zaak had gekregen) totdat ze ook haar rijbewijs had gehaald. Met die Prinz zijn we over de Gross Glockner gekkmen en tot diep in Joegoslavië geweest.