
Eindelijk eens wat anders dan een gelimiteerd model met niet veel meer dan wat speciale badges aan de binnenkant. Om het 150-jarig jubileum van de Audi-fabriek in Neckarsulm te vieren, liet Audi een twaalf studenten los op een klassieker uit het Duitse stadje: de NSU Prinz 4L. Het eindresultaat zie je hierboven. De studenten noemen hem de Audi EP4. ‘E’ staat voor elektrisch en ‘P4’ refereert naar Prinz 4L.
‘We wilden een auto bouwen die niet alleen snel was en er cool uitzag, maar ook die een eerbetoon brengt aan het 150-jarig jubileum van de fabriek’, zegt een leerling. Voor de basis van het project kregen de studenten een NSU Prinz 4L die al decennia niet meer op weg is geweest. ‘Toen we de auto kregen, had de koets wat roestplekken. Dit zijn de eerste gebieden die we gefikst hebben.’
Specificaties van de Audi EP4
Hierna zijn de studenten aan de slag gegaan met de aandrijving. Het tweecilinder motortje dat achterin de Prinz lag, produceerde een schamele 30 pk. Hij maakt plaats voor de elektromotor uit een Audi e-tron uit 2020. Deze elektromotor produceert 240 pk. Op de plek van de benzinetank – voorin de auto – komt nu de batterij uit de plug-in hybride Q7. De actieradius is niet bekend, maar verwacht er niet te veel van.

De nieuwe aandrijflijn en de gemodificeerde koets plaatsen de studenten op het platform van de Audi A1. Een bijzonder samenraapsel zo, maar het werkt. En het zou best een mooie concurrent kunnen zijn voor de nieuwe Renault 5 of de Alpine-versie daarvan. Deze Audi EP4 voor 25.000 euro dan maar?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “Audi wekt het oude NSU tot leven met een geweldige moderne Prinz”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

De Longbow Roadster is een bloedmooie sportwagen die opzettelijk zo is genoemd om Elon Musk te irriteren

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

Jij vindt elektrisch rijden stom omdat je het nog nooit geprobeerd hebt, aldus onderzoek

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Met deze elektrische auto kun je handmatig schakelen

Wat leuk !.
In 1971 dit model NSU Prinz 4L. Kenteken: 22-32-RP kleur licht blauw, nieuw gekocht.
Zeker een mooie voiture maar ik zou to h altijd voor het mk1 model gaan.
Top ontwerp!
In de jaren 60-70 heb ik er drie stuks Prinz 4L achter elkaar in bezit gehad, waarvan de ik laatste voor mijn vrouw heb bewaard (omdat ik toen net een auto van de zaak had gekregen) totdat ze ook haar rijbewijs had gehaald. Met die Prinz zijn we over de Gross Glockner gekkmen en tot diep in Joegoslavië geweest.