Nou, het hoge woord omtrent de plannen van de Audi-fabriek in Brussel is eruit. Er is al lange tijd een zoektocht naar een nieuwe afnemer, overnemer of investeerder. Helaas heeft die zoektocht niets opgeleverd, wat betekent dat Audi Brussels – zoals de fabriek nu nog heet – haar deuren zal moeten sluiten.
Overigens zeggen we wel dat ze in Brussel gaan stoppen met de auto, maar net als bij VDL staakt het personeel te pas en te onpas. In dit geval komt dat door het personeel van Imperial Logistics, een toeleverancier van Audi Brussels. Alle 281 werknemers zijn daar aan het staken, waardoor de 3.000 mensen bij Audi Brussels niet aan de slag kunnen. Er wordt dus op dit moment geen enkele auto gebouwd.
Er gebeurt nu ook vrij weinig
Als men bij Imperial Logistics aan de slag gaat en onderdelen gaan leveren, kan de Audi-fabriek in Brussel ook weer aan de gang. Daar schroeft men op dit moment de Audi Q8 e-tron en Audi Q8 e-tron Sportback in elkaar. Deze elektrische crossovers kunnen volgens diverse media ‘de belofte niet inlossen’ als het gaat om verkoopcijfers. Als we kijken naar die verkoopcijfers valt dat eigenlijk wel mee.
Het zijn alleen geen hardlopers zoals de Audi A1 ooit was, waarvan de eerste generatie in Brussel werd gebouwd. Ook is de Audi Q8 e-tron al een wat ouder model, het is immers de faceliftversie van de Audi e-tron. Deze is al sinds 2018 op de markt. Destijds concurreerde het model met auto’s als de Jaguar I-Pace en Mercedes EQC, die allebei niet meer geproduceerd worden.
Lees ook: Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)
Wat gaat er nu gebeuren met de Audi-fabriek in Brussel?
Hiermee lijkt het erop dat de Audi-fabriek in Brussel en VDL Nedcar eenzelfde lot zijn beschoren. Nu liggen beide fabrieken hemelsbreed niet eens zo heel erg ver uit elkaar. In beide gevallen zijn de operationele kosten simpelweg te hoog. BMW is weg gegaan uit Nederland omdat ze de cabrio en Countryman in Engeland kunnen produceren.
Sindsdien is VDL aan het zoeken naar een nieuwe partner. Heel even leek VDL deze gevonden te hebben met Lightyear, maar dat ‘merk’ ging op de fles nog voordat ze überhaupt auto’s konden uitleveren. Gelukkig kunnen zij bij VDL Nedcar nog wat legervoertuigen in elkaar schroeven. Voor Audi rest nu niets anders om te zorgen dat de 3.033 werknemers die op straat komen te staan een ‘goed sociaal plan’ krijgen, aldus de vakbondsvoorzitter tegen VRT Nieuws.
Reacties