Audi lijkt weer een beetje terug bij af te zijn. Het merk was ooit een apart alternatief voor BMW en Mercedes. Audi investeerde vanaf halverwege jaren ’90 enorm in een hoop nichemodellen. Met het RS-label en deelname aan Le Mans (met succes) werkte Audi aan een sportiever imago. In de showroom waren er meer fraaie modellen, denk aan de TT, R8, A5 Coupe. Die zijn in korte tijd van de markt gehaald. Zoals het ernaar uitziet, komt de Audi A7 Sportback óók te vervallen.
Dat zou betekenen dat de Audi A7 slechts twee generaties zal kennen. Heel even was er natuurlijk het idee dat de Audi A7 de benzineversie van de elektrische Audi A6 zou worden. Dat plan is van tafel geveegd. De volgende Audi A6 gaat gewoon de Audi A6 heten en zal naast de elektrische Audi A6 e-tron in de showrooms staan. Dat zal dan een sedan (limousine) of stationwagon (Avant) zijn.
Nog niet eens zo heel onpraktisch
Volgens de Duitse tak van Motor1 stopt Audi met de A7 als de huidige A6 eruit gaat. Dat is ook niet heel erg vreemd, want beide staan ze op hetzelfde platform en maken ze gebruik van dezelfde techniek. De Audi A7 Sportback is alleen een stuk fraaier en sportiever, zij het een tikkeltje minder praktisch. Met een kofferbak van 525 liter was het alsnog best een handige auto.
Het is niet alleen de Audi A7 die geen opvolger krijgt, dat geldt ook voor alle afgeleide versies. De Audi S7 wordt buiten Europa verkocht met een 2,9-liter biturbomotor, maar die gaat er ook uit. Audi was al gestopt met de S7 TDI, die in Europa een 350 pk sterke biturbodiesel had. De RS7 (600 pk) en RS7 Performance (630 pk) zullen ook eruit gaan. Om met de moeder van een bekende volkszanger te spreken: alles weg.
Er was ook een hele bijzondere A7 (en die gaat er ook uit)
De meest bijzondere versie van de A7 is de limousine. Jazeker, De A7 is een vijfdeurs coupe op basis van de A6 sedan, maar er was óók een Audi A7 limousine. Deze was specifiek voor de Chinese markt waar hatchbacks (wat de A7 in feite was) niet zo populair zijn. Dankzij de langere wielbasis (het is immers de Chinese markt) was de A7 een soort slank en rank alternatief voor de Audi A8.
Lees ook: Waarom we de vernieuwde Audi S6 in Nederland niet mogen hebben
Het Audi-modelgamma is op deze manier vrij snel ontdaan van alle sportieve modellen. Nu zijn er bij BMW en Mercedes ook minder coupés en cabriolets, maar ze zijn er nog wel. Bij Audi is het nu allemaal weg. In het specifieke geval van de Audi A7 Sportback begrijpen we het wel een beetje. De Mercedes CLS (de auto die dit segment nota bene heeft bedacht) is inmiddels ook uit productie en de BMW 8-serie Gran Coupé zit ook in de herfst van zijn carrière.
Poulusma heeft op 11 februari 2025 geschreven:
‘Zonde, want het was een van de laatste fraaie bijzondere Audi’s’ fraai zeker niet, bijzonder wel. Dit soort modellen hebben mijn voorkeur nooit gehad. De e-tron GT is wat dat betreft echt een uitzondering op de regel…
Ronnie heeft op 11 februari 2025 geschreven:
Men moet bij Audi eens over kwaliteit gaan nadenken. Ik rij mijn hele leven al Audi, maar al die plastic onderdelen op en rondom de motor zijn te zielig voor woorden en gaan allemaal na x aantal jaren kaput met leuke rekeningen als gevolg. Ik kan het missen, maar het is gewoon erg knullig en te zielig voor woorden. Maar het gras is niet groener an de overkant.