Audi Q5 is weer fris en fruitig

Audi trekt het doek van de nieuwe Q5. Verrassend? Allerminst. Maar daarom zeker niet minder begeerlijk

Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016
Audi Q5 2016

Audi trok in Parijs het doek van de vernieuwde, pardon: helemaal nieuwe Q5. Ja sorry hoor: onze vrienden uit Ingolstadt maken er nogal een gewoonte van nieuwe auto’s zo op hun voorganger te laten lijken dat je geneigd bent er niet eens een facelift in te zien, maar goed. Dit is dus echt de helemaal nieuwe Audi Q5.

De Audi Q5 is ietsjes langer, en een centimetertje minder breed en hoog dan zijn voorganger. Hij is wel stevig met kokosmelk aan het gorgelen geweest en heeft een stikt vega/paleo/quinoa-dieet gevolgd. Hij is dan ook 90 kilo afgevallen. Eat that, dyslectische Groene Meisjes.

En eerlijk is eerlijk, je kunt aan de Q5 stukken beter zien dat hij nieuw is dan bijvoorbeeld bij de A4 het geval is. Zo heeft hij een nieuwe, chroomomrande zeshoekige grille. Zijn koplampen zijn smaller en mede dankzij de nieuwe led-dagrijverlichting een stuk gemener. Maar het opvallendst is waarschijnlijk die scherpe lijn die over de flank loopt (de Tornado-lijn, zoals ze hem bij Audi noemen). Ook die maakt hem wat steviger, en plaatst hem visueel mooi tussen de geinige, hoekige Q2 en de grote Q7.

Wat is er nog meer nieuw aan de Audi Q5?

Precies wat je, als je Audi een beetje volgt, zou kunnen verwachten. Zo kun je ook in de Q5 nu beschikken over die prachtige Virtual Cockpit, de mooiste meterboel ter wereld. Verder wordt alles natuurlijk nog ‘connectiever’: je kunt een wifi-hotspot voor acht gebruikers van hem maken.

Verder is hij iets ruimer. Iets hoor: centimetertjes meer binnenruimte en 10 hele liters extra bagageruimte. De Q5 is desgewenst uiteraard voorzien van quattro ultra, het 4WD-systeem dat uit zuinigheidsoverwegingen de achterasaandrijving uitschakelt als ie niet nodig is – op de snelweg bijvoorbeeld. Als ie wel nut heeft, wordt hij automatisch bijgeschakeld. Qua onderstel heb je keuze uit diverse mogelijkheden, waaronder zelfs luchtvering.

Motorisch is het vooralsnog overzichtelijk. Er zijn drie tweeliter diesels van 150, 163 en 190 pk, en een 3.0 TDI van 286 pk. Benzineminnaars moeten het doen met een 2.0 TFSI van 252 pk, maar je kunt er donder op zeggen (‘DONDER!) dat er nog wat geiniger spul met een S of RS in de naam aan zit te komen.

Leuk? Nog even geduld dan: de nieuwe Audi Q5 komt begin 2017 naar onze showrooms.

 

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken