Hé, Audi, het jaar 2006 krabbelde (omdat Hyves, snap je?). Ze willen hun trend terug. De carrosserievorm is zo oud, dat de eigenaar van de eerste SUV-coupé Uggs droeg. En nee, dat was geen BMW X6, maar een Ssangyong Actyon. En toch is ie te vroeg: de Audi Q8 zou pas vanmiddag onthuld worden, maar lekte vroegtijdig met deze foto’s. Inmiddels hebben we het bericht aangepast met de resterende informatie.

Duurde wel lang, zeg

De mosterd is zo ver na de maaltijd, dat ie geserveerd wordt bij de volgende maaltijd. En daar smaakt ie, net als deze Audi Q8, toch best weer lekker. De nieuwe Audi Q8 is 4.986 meter lang en 1.995 meter breed. De hoogte meet 1.705 meter. Hij lijkt groter dan de Audi Q7, maar dat is ie niet: hij is 66 millimeter korter. Wel is hij 27 millimeter breder. Al oogt hij dankzij zijn verhoudingen een stuk breder.

Maar waarom duurde het zo lang?

De ontwikkeling van de Audi Q8 begon al jaren geleden, toen het stadium modieus te laat, maar nog niet royaal gepasseerd was. Maar zo’n kolos van een auto moet je ergens op kwijt, dus de ontwikkeling van het MLB Evo-platform kwam ook nog tussendoor.

Je weet wel: het platform waar de Audi Q7, de Bentley Bentayga, de Porsche Cayenne en de Lamborghini Urus op staan. En toen kreeg de praktische broer, de Q7, voorrang op de Q8. En na al die moeite, mocht Urus er met de eer vandoor als eerste SUV-coupé op het MLB Evo-platform

Lijkt de Audi Q8 niet op de Urus?

Over de Lamborghini Urus gesproken: we herkennen hier en daar wat gedeelde kenmerken. Is dat toeval? We vroegen het in de fotostudio aan iemand van het ontwerpteam. En dat hebben we geweten. Met een telefoon vol gegooglede Urus-plaatjes achtervolgde hij ons met de vraag om dingen aan te wijzen die hetzelfde waren.

We hadden overduidelijk een gevoelige snaar geraakt. De medewerker wilde ook nog even verduidelijken dat Lamborghini en Audi niets van elkaar afkeken; de twee auto’s zijn los van elkaar ontworpen. Zie de Audi Q8 als de minder vulgaire broer van de Urus.

De praktische SUV-coupé

De SUV-coupé van Audi laat zich ook niet compleet vergelijken met de X6’jes van deze wereld. Ten eerste loopt de daklijn een stuk minder snel af. Volgens Audi levert de Q8 niets in aan praktisch vermogen, en al helemaal niet aan hoofdruimte achterin. We mochten al eventjes achterin zitten en we kunnen je vertellen: dat is niet helemaal waar. Het is maar goed dat onze kruin geen claustrofobie heeft. Als je de achterbank naar voren schuift, wordt het uiteraard iets beter. Qua beenruimte kun je vrijuit trappelen. Of gebruik het als dansvloer wanneer je naar muziek uit 23 speakers luistert.

Motoren Audi Q8

In Europa komt de Audi Q8 eerst als 3.0 TDI (noemen ze tegenwoordig Q8 50 TDI) met 286 pk en 600 Nm. Van nul-naar-honderd doet de kolos in 6,3 seconden en de topsnelheid is 232 km/u. Begin volgend jaar komt een minder krachtige 3.0 TDI met 231 pk en ook volgt een 3.0 TFSI met 340 pk. Alle motoren zijn V6’jes met een achttrapsautomaat.

Elke motor krijgt hulp van een kleine elektromotor die op 48 volt draait. Het hulpje bespaart bij zowel de diesel als de benzine zo’n 0,7 liter brandstof per 100 kilometer. De prijzen zijn nog niet bekend, maar Audi zegt dat de prijzen vergelijkbaar zijn met die van de BMW X6 en de Mercedes GLE Coupe. Hou rekening met startprijzen rond de euroton, in dat geval.

Reacties

  • 1scheveninger heeft op 5 juni 2018 geschreven:

    Wat een ontzettend lillik ding dit. Daarbij is de Urus een toonbeeld van elegantie. Dat heeft Volvo toch beter voor elkaar met de XC 90.

    Reageer
  • Remon heeft op 5 juni 2018 geschreven:

    Ik herkende inderdaad direct de Urus!
    Toch vind ik de Touareq aanzienlijk mooier.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)