Het duurt nog maar een paar dagen voordat de Dakar Rally van 2024 begint. Audi hoopt dit jaar beter te presteren dan in 2023, want toen eindigde de RS Q e-tron van Mattia Ekström en Emil Bergkvist als negende in het autoklassement. Om de deelname aan de zwaarste rally ter wereld te vieren, bouwt Audi deze Q8 e-tron ‘Edition Dakar’.
Helaas is het niet een soort straathomologatie van de RS Q e-tron met kentekenplaten. De Dakar-versie gebruikt de Q8 55 e-tron als basis wat – voor degenen die het naamsysteem van Audi verwarrend vinden – Audi’s grootste elektrische SUV is. Hij heeft een 106-kWh batterij en twee elektromotoren die samen 408 pk en 664 Nm koppel produceren.
De Dakar-versie komt minder ver en is langzamer
Zoals je verwacht, is de aandrijflijn compleet standaard gebleven voor de Audi Q8 e-tron Edition Dakar. Het merk belooft 450 kilometer aan actieradius, wat 83 kilometer minder is dan de standaard Q8 55 e-tron. Ook het sprintje van 0 naar 100 km/u gaat erop achteruit: De Dakar doet het in 5,9 seconden, de normale auto in 5,6 seconden. Wanneer je naar de Dakar-versie kijkt, zie je waar dat aan ligt.
De duidelijkste reden van de achteruitgang zijn de 18-inch offroad-wielen. Daarnaast is de luchtvering omhoog gezet, waardoor er – mede dankzij de nieuwe wielen – 65 millimeter meer bodemvrijheid is. De spoorbreedte is gegroeid met 57 millimeter. Wat ook niet helpt, is het imperiaal waar je 40 kilo aan spullen op kunt laden, inclusief een reservewiel.
Wat is er nog meer veranderd aan de Q8 e-tron?
Vanbinnen krijgen kopers het sportievere S-line interieur met speciale vloermatten en lampjes die ‘Edition Dakar’ op de grond schijnen. Wat er verder anders is? Het centrale scherm heeft nu zanderige achtergrondbeelden en er is een scherm dat je vertelt in welke hoek de auto hangt. Buiten dat is het een vrij normale elektrische SUV en ontbreken de rallyonderdelen als een rolkooi en een communicatiesysteem.
Daarnaast kun je niet veel spelen met leuke kleuren voor de elektrische Q8. Van Audi mag je hem alleen in het zwart, wit of grijs bestellen. Het maakt niet uit welke kleur je kiest, de wielkasten en de onderkant van de SUV zijn altijd zwart. Zoals je hem hierboven ziet komen er maar 99. Samen met nog 901 speciale e-trons worden er 1.000 stuks van gemaakt.
De prijzen in Duitsland beginnen bij ongeveer 120.000 euro voor de Q8 e-tron Edition Dakar. Daarmee is ie ongeveer 30.000 euro duurder dan de normale Audi Q8 e-tron 55 Quattro in Duitsland. De 99 versies met de speciale kleurstelling kosten nog eens 10.000 euro meer. De Dakar-uitvoering zal wel wat waardevaster zijn, schatten we in.
Reacties