
Voor iedereen die het slecht kon hebben dat de oude Audi RS Q3 maar één giga-pijp had, hebben we goed nieuws. De nieuwe Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier en ze zijn volledig symmetrisch in de uitlaat-afdeling. Volg de uitlaat naar voren en je komt een vijfcilinder tegen – feest.
De rode SUV op de foto’s is de Audi RS Q3. De 45 millimeter lagere markeerstift met een brievenbus als achterruit, dat is de Audi RS Q3 Sportback. De koets aan de voorkant is hetzelfde op beide modellen, voor zover er überhaupt koetswerk aanwezig is. De neus bestaat vooral uit een soort gaashekwerk. Grilles zijn het helemaal in 2019.
Specificaties Audi RS 3 en RS Q3 Sportback
Ondanks de druk van overheden om overal een hybride van te maken en Audi’s eigen trend om in elke auto een dieselmotor te hangen, komen de Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback met de vertrouwde 2,5-liter vijfcilinder die aan een automaat hangt. Net als in de RS 3 produceert de motor 400 pk en 480 Nm.
De Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback sprinten in 4,5 seconden naar de 100 km/u en stoppen bij de 250 km/u met accelereren. Optioneel kunnen klanten de snelheidsbegrenzer opschuiven tot 280 km/u. De aandrijving gaat naar alle wielen en er zijn zes rijmodi die het onderstel, stuurgedrag en het uitlaatgeluid beïnvloeden, waarvan de RS1- en RS2-modus het interessantst zijn.
Is zo’n vijfcilinder niet heel zwaar?
De vijfcilinder verloor 26 kilo in vergelijking met de vorige generatie Audi RS Q3. In de Audi TT RS en de RS 3 lag deze motor al en het verschil was in de neus al merkbaar. Dat zal bij deze SUV niet anders zijn. Binnenin vind je contrasterende stiksels, sfeerverlichting en mooie schermen.
Verder kun je 21-inch wielen laten monteren, een adaptief onderstel en zelfs keramische remschijven. Alleen op de voorkant, trouwens, want zelfs Audi snapt dat keramische remschijven op de achterkant van een SUV stom zijn. Daar gaat je symmetrie.
Meer van TopGear


Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Audi Q3 Sportback 45 TFSI e S Edition

Audi RS Q3 eindigt in berm na achtervolging

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Dit zijn de aankomende Audi RS-modellen

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi RS: ’wij bouwen geen hybride hypercar’

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden
