
Voor iedereen die het slecht kon hebben dat de oude Audi RS Q3 maar één giga-pijp had, hebben we goed nieuws. De nieuwe Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier en ze zijn volledig symmetrisch in de uitlaat-afdeling. Volg de uitlaat naar voren en je komt een vijfcilinder tegen – feest.
De rode SUV op de foto’s is de Audi RS Q3. De 45 millimeter lagere markeerstift met een brievenbus als achterruit, dat is de Audi RS Q3 Sportback. De koets aan de voorkant is hetzelfde op beide modellen, voor zover er überhaupt koetswerk aanwezig is. De neus bestaat vooral uit een soort gaashekwerk. Grilles zijn het helemaal in 2019.
Specificaties Audi RS 3 en RS Q3 Sportback
Ondanks de druk van overheden om overal een hybride van te maken en Audi’s eigen trend om in elke auto een dieselmotor te hangen, komen de Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback met de vertrouwde 2,5-liter vijfcilinder die aan een automaat hangt. Net als in de RS 3 produceert de motor 400 pk en 480 Nm.
De Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback sprinten in 4,5 seconden naar de 100 km/u en stoppen bij de 250 km/u met accelereren. Optioneel kunnen klanten de snelheidsbegrenzer opschuiven tot 280 km/u. De aandrijving gaat naar alle wielen en er zijn zes rijmodi die het onderstel, stuurgedrag en het uitlaatgeluid beïnvloeden, waarvan de RS1- en RS2-modus het interessantst zijn.
Is zo’n vijfcilinder niet heel zwaar?
De vijfcilinder verloor 26 kilo in vergelijking met de vorige generatie Audi RS Q3. In de Audi TT RS en de RS 3 lag deze motor al en het verschil was in de neus al merkbaar. Dat zal bij deze SUV niet anders zijn. Binnenin vind je contrasterende stiksels, sfeerverlichting en mooie schermen.
Verder kun je 21-inch wielen laten monteren, een adaptief onderstel en zelfs keramische remschijven. Alleen op de voorkant, trouwens, want zelfs Audi snapt dat keramische remschijven op de achterkant van een SUV stom zijn. Daar gaat je symmetrie.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi RS Q3 eindigt in berm na achtervolging

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi Q3 Sportback 35 TFSI MHEV

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Dit zijn de aankomende Audi RS-modellen

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi RS: ’wij bouwen geen hybride hypercar’

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan de politie vanaf nu je auto in de shredder doen

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon
