
Voor iedereen die het slecht kon hebben dat de oude Audi RS Q3 maar één giga-pijp had, hebben we goed nieuws. De nieuwe Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier en ze zijn volledig symmetrisch in de uitlaat-afdeling. Volg de uitlaat naar voren en je komt een vijfcilinder tegen – feest.
De rode SUV op de foto’s is de Audi RS Q3. De 45 millimeter lagere markeerstift met een brievenbus als achterruit, dat is de Audi RS Q3 Sportback. De koets aan de voorkant is hetzelfde op beide modellen, voor zover er überhaupt koetswerk aanwezig is. De neus bestaat vooral uit een soort gaashekwerk. Grilles zijn het helemaal in 2019.
Specificaties Audi RS 3 en RS Q3 Sportback
Ondanks de druk van overheden om overal een hybride van te maken en Audi’s eigen trend om in elke auto een dieselmotor te hangen, komen de Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback met de vertrouwde 2,5-liter vijfcilinder die aan een automaat hangt. Net als in de RS 3 produceert de motor 400 pk en 480 Nm.
De Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback sprinten in 4,5 seconden naar de 100 km/u en stoppen bij de 250 km/u met accelereren. Optioneel kunnen klanten de snelheidsbegrenzer opschuiven tot 280 km/u. De aandrijving gaat naar alle wielen en er zijn zes rijmodi die het onderstel, stuurgedrag en het uitlaatgeluid beïnvloeden, waarvan de RS1- en RS2-modus het interessantst zijn.
Is zo’n vijfcilinder niet heel zwaar?
De vijfcilinder verloor 26 kilo in vergelijking met de vorige generatie Audi RS Q3. In de Audi TT RS en de RS 3 lag deze motor al en het verschil was in de neus al merkbaar. Dat zal bij deze SUV niet anders zijn. Binnenin vind je contrasterende stiksels, sfeerverlichting en mooie schermen.
Verder kun je 21-inch wielen laten monteren, een adaptief onderstel en zelfs keramische remschijven. Alleen op de voorkant, trouwens, want zelfs Audi snapt dat keramische remschijven op de achterkant van een SUV stom zijn. Daar gaat je symmetrie.
Meer van TopGear


Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi Q3 Sportback 45 TFSI e S Edition

Audi RS Q3 eindigt in berm na achtervolging

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Dit zijn de aankomende Audi RS-modellen

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi RS: ’wij bouwen geen hybride hypercar’

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?
