Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier

De pedagogisch verantwoorde RS 3

Audi RS Q3 Sportback
Audi RS Q3 2019
Audi RS Q3 Sportback
Audi RS Q3
Audi RS Q3 Sportback
Audi RS Q3 uitlaat
Audi RS Q3 uitlaat grille badge logo
Audi RS Q3 dashboard interieur stuur
Audi RS Q3 stoelen
Audi RS Q3 dashboard interieur
Audi RS Q3 Sportback Interieur dashboard
Audi RS Q3 Sportback
Audi RS Q3 2019
Audi RS Q3 Sportback
Audi RS Q3
Audi RS Q3 Sportback
Audi RS Q3 uitlaat
Audi RS Q3 uitlaat grille badge logo
Audi RS Q3 dashboard interieur stuur
Audi RS Q3 stoelen
Audi RS Q3 dashboard interieur
Audi RS Q3 Sportback Interieur dashboard

Voor iedereen die het slecht kon hebben dat de oude Audi RS Q3 maar één giga-pijp had, hebben we goed nieuws. De nieuwe Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier en ze zijn volledig symmetrisch in de uitlaat-afdeling. Volg de uitlaat naar voren en je komt een vijfcilinder tegen – feest.

De rode SUV op de foto’s is de Audi RS Q3. De 45 millimeter lagere markeerstift met een brievenbus als achterruit, dat is de Audi RS Q3 Sportback. De koets aan de voorkant is hetzelfde op beide modellen, voor zover er überhaupt koetswerk aanwezig is. De neus bestaat vooral uit een soort gaashekwerk. Grilles zijn het helemaal in 2019.

Specificaties Audi RS 3 en RS Q3 Sportback

Ondanks de druk van overheden om overal een hybride van te maken en Audi’s eigen trend om in elke auto een dieselmotor te hangen, komen de Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback met de vertrouwde 2,5-liter vijfcilinder die aan een automaat hangt. Net als in de RS 3 produceert de motor 400 pk en 480 Nm.

De Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback sprinten in 4,5 seconden naar de 100 km/u en stoppen bij de 250 km/u met accelereren. Optioneel kunnen klanten de snelheidsbegrenzer opschuiven tot 280 km/u. De aandrijving gaat naar alle wielen en er zijn zes rijmodi die het onderstel, stuurgedrag en het uitlaatgeluid beïnvloeden, waarvan de RS1- en RS2-modus het interessantst zijn.

Is zo’n vijfcilinder niet heel zwaar?

De vijfcilinder verloor 26 kilo in vergelijking met de vorige generatie Audi RS Q3. In de Audi TT RS en de RS 3 lag deze motor al en het verschil was in de neus al merkbaar. Dat zal bij deze SUV niet anders zijn. Binnenin vind je contrasterende stiksels, sfeerverlichting en mooie schermen.

Verder kun je 21-inch wielen laten monteren, een adaptief onderstel en zelfs keramische remschijven. Alleen op de voorkant, trouwens, want zelfs Audi snapt dat keramische remschijven op de achterkant van een SUV stom zijn. Daar gaat je symmetrie.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws