
Deze zagen we inderdaad al aankomen. Eerder vandaag lekte hij het internet al op, dus dachten ze in Ingolstadt: laten we de Audi RS Q8 dan ook maar meteen lanceren. De langverwachte Urus-light heeft al een Ringrecord op zak, dus wat kan hem nu nog stoppen? Een echte Urus misschien?
Waar kijken we nu eigenlijk naar? Het is in ieder geval niet de eerste auto met een gebitsbeschermer. Wat hij wel meebrengt, is een stel ongelofelijke cijfers die je moeten overhalen om net wat minder diep in je buidel te tasten dan voor de Lamborghini Urus. Om te beginnen zijn 0-naar-100-tijd: 3,8 seconden. De 4,0-liter twinturbo V8 heeft een vermogen van 600 pk en 800 Nm aan koppel. En daar houdt het niet op.
De Audi RS Q8 is een slim ding
0 naar 200 km/u doet de grootste RS in 13,7 seconden en zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, of zelfs op 305 km/u met het Dynamic-pakket. Daarnaast is de Audi RS Q8 een slim apparaat. Zo heeft hij vierwielbesturing voor het behendig aansnijden van bochten en elektrische stabilisatoren die de fysica in bochten bestrijden, maar ontspannen wanneer het stuur recht staat. De Audi RS Q8 staat op 23-inch velgen en kan zich nog 50 millimeter opheffen voor offroad-rijden, of 40 millimeter zakken om zijn topsnelheid te halen.
Al deze wapenfeiten worden bijgestaan door een 48-volt hybridesysteem. Wanneer de accu uitgeput is, wordt de hele motor uitgeschakeld als de auto uitrolt. Serieus, waarom noemden ze hem niet gewoon RS Q-Prius? Audi heeft er merkbaar alles aan gedaan om de RS Q8 tot een capabel geheel te maken, omdat het pas het tweede Q-model is dat de RS-behandeling krijgt. Het eerste was de RS Q3, en waar dat in feite een hot hatch is, is dit een Lambo met het gezicht van Bane. Alles is zwaar bewapend: de remmen hebben tien zuigers en de keramische schijven besparen twaalf kilo per hoek.
We spraken met de ingenieurs die dit monster hebben gemaakt. Ze winden er geen doekjes om hoe moeilijk het was om hun prestatiedoelen te halen met deze kolos van 2,3 ton. Het was een worsteling. Ze dachten erover om de carrosserie te verbreden, zoals die van de RS 6, maar de Q8 is al 1.993 millimeter breed waardoor hij bijna niet door de lakstraat van de fabriek past. Toch ziet hij er erg smakelijk uit. Maar smakelijker dan de Urus? Dat mag je voor jezelf bepalen.
Meer van TopGear


Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Oef: Dit is de duurste Audi die in 2022 in Nederland is verkocht

De Abt Audi RS Q8-R is hier

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen
