
Deze zagen we inderdaad al aankomen. Eerder vandaag lekte hij het internet al op, dus dachten ze in Ingolstadt: laten we de Audi RS Q8 dan ook maar meteen lanceren. De langverwachte Urus-light heeft al een Ringrecord op zak, dus wat kan hem nu nog stoppen? Een echte Urus misschien?
Waar kijken we nu eigenlijk naar? Het is in ieder geval niet de eerste auto met een gebitsbeschermer. Wat hij wel meebrengt, is een stel ongelofelijke cijfers die je moeten overhalen om net wat minder diep in je buidel te tasten dan voor de Lamborghini Urus. Om te beginnen zijn 0-naar-100-tijd: 3,8 seconden. De 4,0-liter twinturbo V8 heeft een vermogen van 600 pk en 800 Nm aan koppel. En daar houdt het niet op.
De Audi RS Q8 is een slim ding
0 naar 200 km/u doet de grootste RS in 13,7 seconden en zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, of zelfs op 305 km/u met het Dynamic-pakket. Daarnaast is de Audi RS Q8 een slim apparaat. Zo heeft hij vierwielbesturing voor het behendig aansnijden van bochten en elektrische stabilisatoren die de fysica in bochten bestrijden, maar ontspannen wanneer het stuur recht staat. De Audi RS Q8 staat op 23-inch velgen en kan zich nog 50 millimeter opheffen voor offroad-rijden, of 40 millimeter zakken om zijn topsnelheid te halen.
Al deze wapenfeiten worden bijgestaan door een 48-volt hybridesysteem. Wanneer de accu uitgeput is, wordt de hele motor uitgeschakeld als de auto uitrolt. Serieus, waarom noemden ze hem niet gewoon RS Q-Prius? Audi heeft er merkbaar alles aan gedaan om de RS Q8 tot een capabel geheel te maken, omdat het pas het tweede Q-model is dat de RS-behandeling krijgt. Het eerste was de RS Q3, en waar dat in feite een hot hatch is, is dit een Lambo met het gezicht van Bane. Alles is zwaar bewapend: de remmen hebben tien zuigers en de keramische schijven besparen twaalf kilo per hoek.
We spraken met de ingenieurs die dit monster hebben gemaakt. Ze winden er geen doekjes om hoe moeilijk het was om hun prestatiedoelen te halen met deze kolos van 2,3 ton. Het was een worsteling. Ze dachten erover om de carrosserie te verbreden, zoals die van de RS 6, maar de Q8 is al 1.993 millimeter breed waardoor hij bijna niet door de lakstraat van de fabriek past. Toch ziet hij er erg smakelijk uit. Maar smakelijker dan de Urus? Dat mag je voor jezelf bepalen.
Meer van TopGear


Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Oef: Dit is de duurste Audi die in 2022 in Nederland is verkocht

De Abt Audi RS Q8-R is hier

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen
