
Deze zagen we inderdaad al aankomen. Eerder vandaag lekte hij het internet al op, dus dachten ze in Ingolstadt: laten we de Audi RS Q8 dan ook maar meteen lanceren. De langverwachte Urus-light heeft al een Ringrecord op zak, dus wat kan hem nu nog stoppen? Een echte Urus misschien?
Waar kijken we nu eigenlijk naar? Het is in ieder geval niet de eerste auto met een gebitsbeschermer. Wat hij wel meebrengt, is een stel ongelofelijke cijfers die je moeten overhalen om net wat minder diep in je buidel te tasten dan voor de Lamborghini Urus. Om te beginnen zijn 0-naar-100-tijd: 3,8 seconden. De 4,0-liter twinturbo V8 heeft een vermogen van 600 pk en 800 Nm aan koppel. En daar houdt het niet op.
De Audi RS Q8 is een slim ding
0 naar 200 km/u doet de grootste RS in 13,7 seconden en zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, of zelfs op 305 km/u met het Dynamic-pakket. Daarnaast is de Audi RS Q8 een slim apparaat. Zo heeft hij vierwielbesturing voor het behendig aansnijden van bochten en elektrische stabilisatoren die de fysica in bochten bestrijden, maar ontspannen wanneer het stuur recht staat. De Audi RS Q8 staat op 23-inch velgen en kan zich nog 50 millimeter opheffen voor offroad-rijden, of 40 millimeter zakken om zijn topsnelheid te halen.
Al deze wapenfeiten worden bijgestaan door een 48-volt hybridesysteem. Wanneer de accu uitgeput is, wordt de hele motor uitgeschakeld als de auto uitrolt. Serieus, waarom noemden ze hem niet gewoon RS Q-Prius? Audi heeft er merkbaar alles aan gedaan om de RS Q8 tot een capabel geheel te maken, omdat het pas het tweede Q-model is dat de RS-behandeling krijgt. Het eerste was de RS Q3, en waar dat in feite een hot hatch is, is dit een Lambo met het gezicht van Bane. Alles is zwaar bewapend: de remmen hebben tien zuigers en de keramische schijven besparen twaalf kilo per hoek.
We spraken met de ingenieurs die dit monster hebben gemaakt. Ze winden er geen doekjes om hoe moeilijk het was om hun prestatiedoelen te halen met deze kolos van 2,3 ton. Het was een worsteling. Ze dachten erover om de carrosserie te verbreden, zoals die van de RS 6, maar de Q8 is al 1.993 millimeter breed waardoor hij bijna niet door de lakstraat van de fabriek past. Toch ziet hij er erg smakelijk uit. Maar smakelijker dan de Urus? Dat mag je voor jezelf bepalen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Oef: Dit is de duurste Audi die in 2022 in Nederland is verkocht

De Abt Audi RS Q8-R is hier

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
