Audi RS Q8 is een grille met 600 pk

Of is het de mega-4x4 voor mensen die zich geen Lambo Urus kunnen veroorloven?

Audi RS Q8 drie kwart voor zand
Audi RS Q8 drie kwart achter op wegg
Audi RS Q8 drie kwart achter
Audi RS Q8 detail wiel
Audi RS Q8 achterbank
Audi RS Q8 interieur midden
Audi RS Q8 interieur voor
Audi RS Q8 stoel
Audi RS Q8 detail achterlicht
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8 drie kwart voor zand
Audi RS Q8 drie kwart achter op wegg
Audi RS Q8 drie kwart achter
Audi RS Q8 detail wiel
Audi RS Q8 achterbank
Audi RS Q8 interieur midden
Audi RS Q8 interieur voor
Audi RS Q8 stoel
Audi RS Q8 detail achterlicht
Audi RS Q8
Audi RS Q8

Deze zagen we inderdaad al aankomen. Eerder vandaag lekte hij het internet al op, dus dachten ze in Ingolstadt: laten we de Audi RS Q8 dan ook maar meteen lanceren. De langverwachte Urus-light heeft al een Ringrecord op zak, dus wat kan hem nu nog stoppen? Een echte Urus misschien?

Waar kijken we nu eigenlijk naar? Het is in ieder geval niet de eerste auto met een gebitsbeschermer. Wat hij wel meebrengt, is een stel ongelofelijke cijfers die je moeten overhalen om net wat minder diep in je buidel te tasten dan voor de Lamborghini Urus. Om te beginnen zijn 0-naar-100-tijd: 3,8 seconden. De 4,0-liter twinturbo V8 heeft een vermogen van 600 pk en 800 Nm aan koppel. En daar houdt het niet op.

De Audi RS Q8 is een slim ding

0 naar 200 km/u doet de grootste RS in 13,7 seconden en zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, of zelfs op 305 km/u met het Dynamic-pakket. Daarnaast is de Audi RS Q8 een slim apparaat. Zo heeft hij vierwielbesturing voor het behendig aansnijden van bochten en elektrische stabilisatoren die de fysica in bochten bestrijden, maar ontspannen wanneer het stuur recht staat. De Audi RS Q8 staat op 23-inch velgen en kan zich nog 50 millimeter opheffen voor offroad-rijden, of 40 millimeter zakken om zijn topsnelheid te halen.

Al deze wapenfeiten worden bijgestaan door een 48-volt hybridesysteem. Wanneer de accu uitgeput is, wordt de hele motor uitgeschakeld als de auto uitrolt. Serieus, waarom noemden ze hem niet gewoon RS Q-Prius? Audi heeft er merkbaar alles aan gedaan om de RS Q8 tot een capabel geheel te maken, omdat het pas het tweede Q-model is dat de RS-behandeling krijgt. Het eerste was de RS Q3, en waar dat in feite een hot hatch is, is dit een Lambo met het gezicht van Bane. Alles is zwaar bewapend: de remmen hebben tien zuigers en de keramische schijven besparen twaalf kilo per hoek.

We spraken met de ingenieurs die dit monster hebben gemaakt. Ze winden er geen doekjes om hoe moeilijk het was om hun prestatiedoelen te halen met deze kolos van 2,3 ton. Het was een worsteling. Ze dachten erover om de carrosserie te verbreden, zoals die van de RS 6, maar de Q8 is al 1.993 millimeter breed waardoor hij bijna niet door de lakstraat van de fabriek past. Toch ziet hij er erg smakelijk uit. Maar smakelijker dan de Urus? Dat mag je voor jezelf bepalen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
× Time 0.775 sec Init 0.000 sec, Execute 0.386 sec, Render 0.389 sec, Memory 28.68/28.71 MiB, DebugR, Database[wordpress] 2 queries in 0.005 sec