Je kunt een hoop van de Audi A7 zeggen, maar iedere vorm van agressie lijkt hem volkomen vreemd te zijn. Mooi, ja, elegant, ja, sierlijk, ja, maar bruut? Wel, dat idee komt deze RS7 even resoluut tot pulp meppen.

Hij is zojuist geïntroduceerd op de Detroit Motor Show en man, wat is dit een bruut apparaat. Dat wil zeggen, vooral in technische zin, want uiterlijk valt het (gezien het megavermogen) eigenlijk nog mee. Natuurlijk, hij heeft enorme luchthappers in zijn neus en een frontspoiler die doet vermoeden dat hij snuffelend als een wolf op zoek naar zielige kleine 14-procent bijtellertjes op zoek is. Z'n sideskirts zijn niet te missen, evenmin als de fabriekspijpen van uitlaten die de diffusor flankeren. En hij heeft 'natuurlijk' die spuug- en spuuglelijke letters 'quattro' in die voorspoiler staan, dat ongelooflijk kitscherige staaltje Halfords dat Audi onlangs bij de onthulling van de RS6 Avant introduceerde. Rustig blijven ademhalen: je kunt hem ook zonder bestellen. Maar goed: verder is de RS7 net zo fraaigelijnd als zijn gewonere broers.

Met die RS6 heeft hij wel meer gemeen: zijn motor bijvoorbeeld. Een vierliter V8 dus, met twee turbo's die zich samen met de interkoeler tussen de twee cilinderrijen bevinden: dat houdt de lijntjes lekker kort, aldus Audi. Dat beestenblok pompt er zonder mankeren 560 pk en 700 Nm uit, wat betekent dat je in 3,9 seconden op de 100 zit en (als je hem zonder begrenzer bestelt) doorbeukt tot 305 km/u. Kun je nagaan: dat is krek even snel als die nieuwe Corvette, met al zijn spierbundels en machtsvertoon. Kun je je het gezicht voorstellen van die Corvette-rijder die, wat hij ook doet, dat jasje-dasjefiguur in zijn overgestileerde sedannetje niet kan losrijden? Wij noemen dat humor.

Vanzelfsprekend is de RS7 voorzien van alles wat de Duitsers weten om te zorgen dat dat vermogen ook op de weg komt: bergen elektronica (waaronder het onvolprezen Torque Vectoring Control), een centraal sperdifferentieel en niet in de laatste plaats vierwielaandrijving zorgen ervoor dat die Corvette het ook in bochten behoorlijk lastig gaat krijgen. Waar die laatste het sowieso op gaat verliezen is het verbruik; de RS7 stuurt, als ze niet direct nodig zijn, gewoon vier van de acht cilinders tijdelijk met vakantie, en is natuurlijk voorzien van de hele start/stop en andere eco-riedels. Resultaat: 9,8 l/100 km. Boeit bij zo'n auto niet heel erg, maar toch leuk.   

De standaard luchtvering moet ervoor zorgen dat je alleen alle kanten op stuitert als jij dat per se wilt – comfort is dus heel goed mogelijk. En anders kun je altijd opteren voor een sportonderstel met Dynamic Ride Control. Verder kun je er gerust van uitgaan dat het optieboekje weer de dikte van een baby-armpje heeft, met snuisterijen als een B&O-stereo, head-updisplay, automatisch inparkeren en een nachtzichtassistent in dikke letters met een kleingedrukt, maar ongetwijfeld astronomisch prijskaartje.

Hebben? Nog even geduld tot na de zomer, dan is ie er.  

Reacties