Als de film Ronin uit 1998 vandaag werd gemaakt, zou dit het aangewezen vervoersmiddel zijn voor de epische achtervolgingsscène door Zuid-Frankrijk: de Audi S8 Plus. Hij heeft dezelfde 4,0-liter biturbo V8 als de standaard S8, maar dan met 'iets' meer potentie: van 520 pk en 650 Nm naar 605 pk en 750 Nm.

Dat is het soort power dat je vindt in een Ferrari 458 Speciale of een Nissan GT-R Nismo, maar dan met een bult meer koppel. En dat alles in een auto die eruitziet als een luxe Schiphol-taxi.

Hoe dan ook, het maakt van deze Audi een onbehoorlijk snel apparaat: 0-100 km/u in 3,8 seconden (in plaats van 4,1 seconden voor de reguliere S8), hoewel Audi meestal nogal pessimistisch blijkt als het aankomt op sprinttijden. Al met al zou de Plus sneller moeten zijn dan een andere V8 biturbo waar je misschien wel eens van gehoord hebt, de Ferrari F40. Ook qua topsnelheid komt ie aardig in de buurt van dit eighties-icoon, want je kunt zoals te doen gebruikelijk de begrensde topsnelheid verhogen van 250 naar 305 km/u. Voor als je in een auto-achtervolging verwikkeld bent die richting Autobahn gaat.

Die verhoogde topsnelheid is onderdeel van een Dynamic Package dat ook een stel koolstof-keramische remmen en een speciale quattro-uitlaat behelst. Als je je afvraagt wat dat soort dingen van doen hebben met een luxe limousine van twee ton kilo's, dan behoor je waarschijnlijk niet tot de beoogde klantenkring van de S8 Plus.

Uiteraard worden er adaptieve luchtvering en matrix-led-koplampen gemonteerd en is er matgrijze lak en allerlei koolstofvezel opsmuk verkrijgbaar. De S8 Plus komt er echter niet met lange wielbasis – dit is geen chauffeursauto, je rijdt maar gewoon zelf, lijkt de boodschap te zijn.

Objectief bezien is de S8 Plus een behoorlijk nutteloos apparaat. Maar subjectief bezien is ie natuurlijk retecool. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen toch al snel richting de twee euroton gaan.

Reacties