Het Koninklijk Huis gaat meer elektrische kilometers maken. Er zijn twee nieuwe plug-in hybrides besteld om de vrouw en de moeder van de koning in rond te rijden. De nieuwe auto van koningin Máxima en prinses Beatrix is een hybride Audi A8. Er zijn nog geen foto’s, maar de twee Audi’s zullen veel weg hebben van de exemplaren die je in de galerij hierboven ziet.

In Nederland is de Audi A8 leverbaar in twee smaken: de normale sedan en de verlengde versie. Ze hebben dezelfde 3,0-liter V6-turbomotor die hulp krijgt van een elektromotor. De hybride Audi A8 kan ook alleen op de elektromotor rijden: de elektrische actieradius is ongeveer 60 kilometer. Voor het Koninklijk Huis zouden twee exemplaren van de langere Audi A8 L 60 TFSI e quattro besteld zijn. Pakkende naam, niet?

Het vermogen van de plug-in hybride Audi A8

Als de V6 en de elektromotor samenwerken, gaat er 462 pk via alle wielen naar het asfalt. Het is belangrijk dat passagiers dan hun hoedjes goed vasthouden: de 0-100-tijd is 4,9 seconden. Wie vaak het totale vermogen aanspreekt of niet netjes de batterij oplaadt, zal merken dat een plug-in hybride niet per se zuinig is. Maar we gaan ervan uit dat het hof de auto’s netjes aan de paal hangt.

Batterij vol? Dan is de topsnelheid in de elektrische modus 135 km/u. In de reguliere rijmodus haalt de hybride Audi A8 van koningin Máxima en prinses Beatrix een top van 250 km/u. Leuk voor bezoekjes aan Duitsland.

Wat kosten de nieuwe auto’s van koningin Máxima en prinses Beatrix?

De vanafprijs van de Audi A8 L 60 TFSI e quattro is in Nederland 126.775 euro. Met een paar opties kan de prijs snel oplopen, zoals we onlangs zagen bij de Audi S8. In de auto’s is een scheidingswand geplaatst zodat Beatrix en Máxima in privacy kunnen werken. Er zijn helaas nog geen foto’s beschikbaar, zo laat de Rijksvoorlichtingsdienst weten.

De Rijksvoorlichtingsdienst vertelt aan TopGear: ‘De auto wordt daarbij ook gebruikt om in te werken. Om dit in een afgesloten ruimte te kunnen doen is een scheidingwand geplaatst. De verlenging zorgt ervoor dat er geen beenruimte verlies voor de passagiers, zowel voor-als achterin, is. De passagiersstoel is altijd bezet (door de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging), waardoor deze niet naar voren kan worden geschoven.’

Audi plug-in hybrides: Audi A8 L 60 TFSI e

Audi A8 L 60 TFSI e quattro: de TopGear-test

Lees hier onze indruk van de verlengde Audi A8 (pre-facelift)

Advertentie

Reacties

  • Peter says at 3 maart 2022:

    Waarom geen B Beatrix
    M maxima
    W Willem Alexander

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie