
Aanschouw wat volgens Audi less is more moet zijn: de Audi TT RS Iconic Edition. Audi meent dat de uitvoering is geïnspireerd door de Bauhuis-designstroming. Blijkbaar snappen wij niet zo goed wat Bauhaus is. Het goede nieuws is dat er niet minder onder de motorkap ligt, want ook deze RS heeft de heerlijke 2,5-liter vijfcilinder.
De 2,5-liter vijfcilinder is door de jaren heen gegroeid naar een vermogen van 400 pk en een koppel van 480 Nm. Die power gaat via een automaat met zeven versnellingen naar alle wielen. Daarmee is een sprintje van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden gedaan en trekt hij hem door tot 280 km/u. Deze specificaties zijn gelijk aan de normale TT RS.
De definitie van minder is meer is bij Audi een aero-kit die zomaar uit de racerij had kunnen komen. De kit bestaat uit een nieuwe voorbumper met aero-flapjes, een splitter, zijskirts, een diffuser, een uitlaatsysteem en en een achtervleugel. Deze paar aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de Audi TT RS zich beter gedraagt in snelle bochten.
Audi TT RS Iconic Edition heeft een eigen geluid
Elk exemplaar wordt in Nardo Grey gespoten, krijg led-koplampen en staat op 20-inch wielen. Vanbinnen krijgt de Audi TT RS sportstoelen, honingraad-vorm stiksels en een boel alcantara en leer. Uiteraard is er een flinke geluidvoorziening aanwezig, maar waarom zou je die aanzetten met deze motor? Hij behoudt namelijk zijn unieke geluid door de ontstekingsvolgorde 1-2-4-5-3 van de cilinders.
Ze vragen je 113.050 euro over te maken, en dat is nog zonder belastingen. Als je er een wilt hebben, zul je er snel bij moeten zijn. Audi bouwt namelijk maar 100 exemplaren van deze TT RS Iconic Edition. Je vindt jouw exemplaar dan ook welke van de 100 je hebt dankzij een badge op de versnellingspook. Ah, het less is more slaat dus op het aantal exemplaren dat ze bouwen.
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi TT Safari is een offroad-ster

Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

De snelste Audi’s van dit moment

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
