
Aanschouw wat volgens Audi less is more moet zijn: de Audi TT RS Iconic Edition. Audi meent dat de uitvoering is geïnspireerd door de Bauhuis-designstroming. Blijkbaar snappen wij niet zo goed wat Bauhaus is. Het goede nieuws is dat er niet minder onder de motorkap ligt, want ook deze RS heeft de heerlijke 2,5-liter vijfcilinder.
De 2,5-liter vijfcilinder is door de jaren heen gegroeid naar een vermogen van 400 pk en een koppel van 480 Nm. Die power gaat via een automaat met zeven versnellingen naar alle wielen. Daarmee is een sprintje van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden gedaan en trekt hij hem door tot 280 km/u. Deze specificaties zijn gelijk aan de normale TT RS.
De definitie van minder is meer is bij Audi een aero-kit die zomaar uit de racerij had kunnen komen. De kit bestaat uit een nieuwe voorbumper met aero-flapjes, een splitter, zijskirts, een diffuser, een uitlaatsysteem en en een achtervleugel. Deze paar aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de Audi TT RS zich beter gedraagt in snelle bochten.
Audi TT RS Iconic Edition heeft een eigen geluid
Elk exemplaar wordt in Nardo Grey gespoten, krijg led-koplampen en staat op 20-inch wielen. Vanbinnen krijgt de Audi TT RS sportstoelen, honingraad-vorm stiksels en een boel alcantara en leer. Uiteraard is er een flinke geluidvoorziening aanwezig, maar waarom zou je die aanzetten met deze motor? Hij behoudt namelijk zijn unieke geluid door de ontstekingsvolgorde 1-2-4-5-3 van de cilinders.
Ze vragen je 113.050 euro over te maken, en dat is nog zonder belastingen. Als je er een wilt hebben, zul je er snel bij moeten zijn. Audi bouwt namelijk maar 100 exemplaren van deze TT RS Iconic Edition. Je vindt jouw exemplaar dan ook welke van de 100 je hebt dankzij een badge op de versnellingspook. Ah, het less is more slaat dus op het aantal exemplaren dat ze bouwen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi TT Safari is een offroad-ster

Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

De snelste Audi’s van dit moment

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland
