
Aanschouw wat volgens Audi less is more moet zijn: de Audi TT RS Iconic Edition. Audi meent dat de uitvoering is geïnspireerd door de Bauhuis-designstroming. Blijkbaar snappen wij niet zo goed wat Bauhaus is. Het goede nieuws is dat er niet minder onder de motorkap ligt, want ook deze RS heeft de heerlijke 2,5-liter vijfcilinder.
De 2,5-liter vijfcilinder is door de jaren heen gegroeid naar een vermogen van 400 pk en een koppel van 480 Nm. Die power gaat via een automaat met zeven versnellingen naar alle wielen. Daarmee is een sprintje van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden gedaan en trekt hij hem door tot 280 km/u. Deze specificaties zijn gelijk aan de normale TT RS.
De definitie van minder is meer is bij Audi een aero-kit die zomaar uit de racerij had kunnen komen. De kit bestaat uit een nieuwe voorbumper met aero-flapjes, een splitter, zijskirts, een diffuser, een uitlaatsysteem en en een achtervleugel. Deze paar aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de Audi TT RS zich beter gedraagt in snelle bochten.
Audi TT RS Iconic Edition heeft een eigen geluid
Elk exemplaar wordt in Nardo Grey gespoten, krijg led-koplampen en staat op 20-inch wielen. Vanbinnen krijgt de Audi TT RS sportstoelen, honingraad-vorm stiksels en een boel alcantara en leer. Uiteraard is er een flinke geluidvoorziening aanwezig, maar waarom zou je die aanzetten met deze motor? Hij behoudt namelijk zijn unieke geluid door de ontstekingsvolgorde 1-2-4-5-3 van de cilinders.
Ze vragen je 113.050 euro over te maken, en dat is nog zonder belastingen. Als je er een wilt hebben, zul je er snel bij moeten zijn. Audi bouwt namelijk maar 100 exemplaren van deze TT RS Iconic Edition. Je vindt jouw exemplaar dan ook welke van de 100 je hebt dankzij een badge op de versnellingspook. Ah, het less is more slaat dus op het aantal exemplaren dat ze bouwen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

De Audi-vijfcilinder blijft leven

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi TT Safari is een offroad-ster

Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

De snelste Audi’s van dit moment

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Even opletten: als jouw banden dit kenmerk hebben, zijn ze over twee weken verboden in België

Oeps: overheid lanceert nieuwe campagne, maar had eventjes moeten googelen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer
