
Aanschouw wat volgens Audi less is more moet zijn: de Audi TT RS Iconic Edition. Audi meent dat de uitvoering is geïnspireerd door de Bauhuis-designstroming. Blijkbaar snappen wij niet zo goed wat Bauhaus is. Het goede nieuws is dat er niet minder onder de motorkap ligt, want ook deze RS heeft de heerlijke 2,5-liter vijfcilinder.
De 2,5-liter vijfcilinder is door de jaren heen gegroeid naar een vermogen van 400 pk en een koppel van 480 Nm. Die power gaat via een automaat met zeven versnellingen naar alle wielen. Daarmee is een sprintje van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden gedaan en trekt hij hem door tot 280 km/u. Deze specificaties zijn gelijk aan de normale TT RS.
De definitie van minder is meer is bij Audi een aero-kit die zomaar uit de racerij had kunnen komen. De kit bestaat uit een nieuwe voorbumper met aero-flapjes, een splitter, zijskirts, een diffuser, een uitlaatsysteem en en een achtervleugel. Deze paar aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de Audi TT RS zich beter gedraagt in snelle bochten.
Audi TT RS Iconic Edition heeft een eigen geluid
Elk exemplaar wordt in Nardo Grey gespoten, krijg led-koplampen en staat op 20-inch wielen. Vanbinnen krijgt de Audi TT RS sportstoelen, honingraad-vorm stiksels en een boel alcantara en leer. Uiteraard is er een flinke geluidvoorziening aanwezig, maar waarom zou je die aanzetten met deze motor? Hij behoudt namelijk zijn unieke geluid door de ontstekingsvolgorde 1-2-4-5-3 van de cilinders.
Ze vragen je 113.050 euro over te maken, en dat is nog zonder belastingen. Als je er een wilt hebben, zul je er snel bij moeten zijn. Audi bouwt namelijk maar 100 exemplaren van deze TT RS Iconic Edition. Je vindt jouw exemplaar dan ook welke van de 100 je hebt dankzij een badge op de versnellingspook. Ah, het less is more slaat dus op het aantal exemplaren dat ze bouwen.
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi TT Safari is een offroad-ster

Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

De snelste Audi’s van dit moment

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)
