Hoogtoerige motoren, gestripte interieurs en platgegooide Duitse productieauto’s is waar het DPM (Deutsche Produktionswagen-Meisterschaft) om draaide. In 1986 veranderde DPM in het inmiddels bekende DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft), waar ook deze Audi V8 Quattro aan meedeed. Toen stond DTM nog in het teken van racen in Duitse sedans (oké, op een enkele Mustang na) in plaats van GT3’tjes uit verschillende landen.
DTM is oorspronkelijk bedoeld voor privéteams. Zo is het betaalbaar voor kleinere teams om mee te doen aan een raceserie. En zo begon ook Schmidt-Motorsport aan het DTM met één Audi V8 Quattro. Achter het stuur van deze Audi zat meervoudig Le Mans-winnaar en voormalig F1-coureur Hans-Joachim Stuck. Hij moest het in z’n Audi V8 onder andere opnemen tegen de BMW M3 Evo en Mercedes 190E Evo 2.
DTM wordt steeds groter
Nadat Stuck in 1990 zeven van de 22 races had gewonnen, besloot Schmidt-Motorsport om het team uit te breiden. In 1991 werd Hubert Haupt als teamgenoot aangewezen. Dit waren overigens niet de enige twee Audi V8’jes in het veld: een Audi-dealer besloot ook mee te doen waardoor er in 1991 in totaal vier Audi’s rondreden in het DTM.
De Audi’s deden het goed door hun gewicht en Quattro-vierwielaandrijving. Onder de motorkap lag een 3,5-liter atmosferische V8-motor die bijna 500 pk produceerde. Onder de bumper hangt een flinke splitter en op de kofferklep zit een instelbare spoiler. Dit complete pakketje zorgde ervoor dat Schmidt-Motorsport en het kleine Audi-dealertje domineerden in het DTM-klassement.
Het pensioen van deze Audi V8 Quattro
De Audi’s bleven maar domineren in DTM, en in 1992 staken BMW en Mercedes een stokje voor het succes van Audi. De vlakke krukas uit de V8 moest eruit en er moest meer gewicht in de Audi. Nou, niet. De Audi’s stopten, want die aanpassingen gingen hen te ver, en de auto’s gingen naar Ingolstadt waar ze bewaard zijn gebleven. Maar in 2014 klopte Hubert Haupt bij Audi aan om zijn voormalig racewinnaar terug te kopen, en dat mocht. Sindsdien is zijn Audi V8 Quattro ook in zijn bezit.
Haupt heeft de auto laten restaureren bij Imgrund Motorsport in Duitsland. Daar is de auto terug gebouwd naar de specificatie voor het 1991 race-seizoen. De versnellingsbak en het onderstel werden compleet herbouwd en er kwam een nieuwe motor in. Een andere 4,2-liter V8 zorgt voor wat meer koppel, maar levert wel wat vermogen in. Geen zorgen, de originele racemotor krijg je er gewoon bij. Want de auto is te koop.
Hij kan van jou zijn
Hubert Haupt neemt nu afscheid van de V8 Quattro. De auto wordt geveild bij RM Sotheby’s. De prijs wordt geschat tussen de 750.000 en de 1 miljoen euro. Dat is boel geld voor een oude Audi, maar deze neemt wel een boel geschiedenis met zich mee. En misschien kun je er met een beetje geluk gele platen op laten zetten.
Filip heeft op 16 april 2024 geschreven:
Ik meen mij te herinneren dat Philip Verellen ook met het Belga-team in dergelijke wagen heeft meegereden in de Procar-reeks.