De opzet van DTM was sinds de oprichting in 1976 erg simpel: de Duitse merken wilden kijken wie de snelste auto bouwde. Naarmate de jaren verstreken, distantieerden de auto’s zich steeds verder en verder van de auto’s die in de showrooms staan. Ook dit jaar verandert er weer een hoop in de Deutsche Tourenwagen-Masters. Het seizoen begint dit jaar in mei.

Je kunt de DTM tegenwoordig zien als F1-auto’s voor coureurs die geen vliegjes op hun helm willen. Net zoals bij Formule 1 hebben de auto’s weinig meer te maken met de productiemodellen die bij de dealer staan. Het zijn doelgerichte apparaten die vaak niet meer dan een handjevol kleine onderdelen gebruiken van de straatmodellen. De afmetingen en motoren zijn gestandaardiseerd.

Geen V8-motoren voor het DTM 2019-seizoen

Eerst de grote klap voor de fans. Helemaal volgens de downsize-trend verdwijnen de grote V8-motoren en rijden de auto’s nu met 2,0-liter turbomotoren. Wordt het dan een troosteloze bende? Allerminst: de motoren produceren zo’n 620 pk – dat is 100 pk meer dan eerst. En dat voor een tweeliter – wanneer komt er een productieauto met die motor?

Voor het eerst sinds lange tijd rijdt er een niet-Duits merk mee in de Deutsche Tourenwagen-Masters. Aston Martin komt dit jaar BMW en Audi vergezellen. Mercedes nam vorig jaar afscheid van de DTM, zoals Ford, Alfa Romeo, Chevrolet, Rover en Toyota dat al jaren eerder deden. Alhoewel – Mercedes vertrekt niet helemaal.

Mercedes heeft aangegeven dat ze zich meer willen concentreren op hun toekomstige Formule E-team en daarom de DTM hebben verlaten. Nou ja, eigenlijk doen ze nog deels mee: Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, heeft 5 procent aandeel in Aston Martin.

Push-to-pass

Ook mogen coureurs dit jaar voor het eerst gebruik maken het zogenoemde push-to-pass. Coureurs krijgen tijdelijk 30 pk extra voor een inhaalmanoeuvre bij het indrukken van de knop. Ze mogen dit 12 keer per race gebruiken. Ook mogen ze DRS nu inzetten als ze op drie seconden afstand van de voorganger zijn – dit was eerst 1 seconden.

Alle merken in het DTM 2019-seizoen

Mercedes doet dus niet meer mee. BMW en Audi blijven wel van de partij met twee BMW M4 Turbo DTM’s en vier Audi RS 5 Turbo DTM’s. Waar gaat Aston Martin dan mee komen? De Aston Martin Vantage AMR DTM is dit jaar van de partij en vervangt de Mercedes-AMG C 63 DTM.

Welke Nederlanders rijden er mee?

Of nou Nederlanders, we bedoelen natuurlijk Nederlander. Robin Frijns is de enige Nederlander die ons kikkerlandje vertegenwoordigd in het DTM 2019-seizoen. Robin Frijns racet net zoals vorig jaar, voor Audi in de RS 5.  Dit moet hij overigens combineren met de Formule E, waar hij ook een stoeltje heeft bij Audi.

Ik wil er dit jaar bij zijn

De voorgaande jaren werd de DTM in Nederland op het Circuit Zandvoort gehouden. Dit jaar verhuist het circus naar het TT-circuit in Assen. Handig om te weten als je 20 of 21 juli wilt gaan.  En als je het slim aanpakt, kun je ook nog lekker wat gezinskorting meepakken.

DTM-coureurs 2019 (voorlopig)

Niet alle coureurs zijn al bekend. Dit zijn de coureurs die op dit moment bekend zijn.

Coureurs voor Audi in de DTM 2019:
01. Robin Frijns
02. Nico Müller
03. Loïc Duval
04. Mike Rockenfeller
05. Jaime Green
06. René Rast

Coureurs voor BMW in de DTM 2019:
01. Marco Wittman
02. Joel Eriksson
03. Phillip Eng
04. Bruno Spengler
05. Timo Glock

Coureurs voor Aston Martin in de DTM 2019:
01. Jake Dennis
02. Paul di Resta

DTM-kalender 2019

01. Hockenheimring – 4 en 5 mei
02. Circuit Zolder – 18 en 19 mei
03. Misano World Circuit Marco Simonelli – 8 en 9 juni
04. Norisring – 6 en 7 juli
05. TT-Circuit Assen – 20 en 21 juli
06. Brands Hatch – 10 en 11 augustus
07. Lausitzring – 24 en 25 augustus
08. Nürburgring – 14 en 15 september
09. Hockenheimring – 5 en 6 oktober

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear