De leus ‘use it or lose it’ is ook van toepassing op auto’s. Complexe machines zijn afhankelijk van regelmatig gebruik om ervoor te zorgen dat alle bewegende delen smering krijgen en gangbaar blijven. De crisis kan tot wel 18 maanden aanhouden (dat is wel direct de minst optimistische schatting) en het is dus belangrijk om wat voorbereidingen te treffen, nu je auto langere tijd stilstaat. De tips zijn geschreven voor wie zijn auto in de stalling zet, maar ook als de auto nog voor je huis staat, kun je hier delen van gebruiken.

Zet de auto binnen

Als je een garage hebt, dan is nu het moment om de bende op te ruimen en ruimte te maken voor de auto. Regen, stof, smog (al is daar nu wel minder van), vogelpoep en zelfs zonlicht spannen samen om de lak van je auto te verpesten. Een carport kan al helpen. Als je de auto helemaal niet meer gebruikt, kun je een stalling overwegen. Kies een zo droog mogelijke stalling. Als het je eigen garage is, let dan kritisch op schimmel en tocht.

Of koop een autohoes

Als een garage of een stalling geen optie is, kun je een autohoes overwegen. De auto is dan niet volledig afgeschermd, maar alles beetjes helpen. Zorg dat je een hoes koop die specifiek voor jouw auto is en neem eentje met een antikras-binnenkant. Zorg ook dat de lak goed schoon voordat hij verdwijnt onder de hoes. Vuil kan ook krassen veroorzaken. Meer te besteden? Koop dan een opblaasbare bubbel.

Maak de auto goed schoon vanbinnen en vanbuiten

We gokken dat je dit de eerste week al hebt gedaan als autoliefhebber, maar als je je auto lang niet gebruikt is het handig om hem schoon weg te zetten. Verwijder sowieso zaken als vogelpoep, vliegen en remstof. Is de auto volledig schoon? Overweeg dan een laag wax aan te brengen ter bescherming. Ga daarna ook door het interieur heen, en wellicht is het een goed idee om het interieur gelijk te desinfecteren. Maar als je de auto echt een paar maanden niet gebruikt, is desinfecteren minder van belang.

Koppel de accu los bij opslag

Wordt een oudere auto voor lange tijd niet gebruikt, dan is het verstandig om de accu los te koppelen. Koppel de minpool los en klaar is kees. Je kunt ook de accu uit de auto halen en een druppellader (ook wel battery tender genoemd) aanschaffen om de accu zo nu en dan bij te laden. Zo is de accu ook vol als je weer wilt gaan rijden.

Bij moderne auto’s is het raadzaam om even op te zoeken wat de juiste procedure is voor het loskoppelen van de accu, in verband met de systemen die afhankelijk zijn van de accu. Soms is kun je beter zelfs de accu aangesloten laten en zo nu en dan bijladen. Je wilt niet alle beveiligingscodes opnieuw moeten invoeren.

Mechanische delen onderhouden

De lokale garage is momenteel waarschijnlijk blij met al het werk dat ie kan krijgen, dus misschien is het een mooi moment om een onderhoudsbeurt te laten plegen. Doe je dat niet, check dan voor de zekerheid de vloeistoffen. Gooi geen kraanwater in je radiateur, maar gebruik het liefst antivries.

Remvloeistof is hygroscopisch, wat betekent dat het water aantrekt. Het water zorgt weer voor corrosie op belangrijke remdelen en mindere prestaties van het remsysteem. Laat de monteur kijken of de vloeistof nog goed is, ander kun je voor een nare verrassing staan als je weer gaat rijden. Je kunt de remvloeistof laten vervangen met spul op siliconenbasis, dat niet hygroscopisch is.

Smeer gelijk wat lithiumvet op bewegende delen als sloten en scharnieren. Je zou kale, ongelakte metalen delen (met uitzondering van de remschijven!) kunnen insprayen met WD40 om ze een beschermend laag je te geven. Kijk ook even naar de deurrubbers. Overweeg een stukje kurk of plastic tussen de ruitenwisserarm en de ruit te doen, zodat de wisser niet op de ruit rust.

Banden oppompen voor stalling

Banden lopen langzaam leeg, dus zorgt dat er iets extra lucht in de banden zit. Zo voorkom je een lege band wanneer de auto weer naar buiten mag én het voorkomt de vorming van vlakke kanten op het rubber. Pomp de banden niet veel verder op dan de maximaal aangegeven luchtdruk bij maximale belading. De luchtdruk staat vaak in de deur (of tankdop) van een auto en op de wang van de band.

Er zijn ook speciale matten en gevormde plastic dingen waar je de auto op kunt parkeren om vlakke kanten te voorkomen. Google maar eens op ‘flatstopper’ of ‘tire saver ramp’ om te zien wat we bedoelen. Een andere optie is om de wielen te verwijderen en de auto op te krikken. Of de auto op te krikken en de wielen te laten zitten. Zorg wel dat je de juiste krikpunten pakt.

Overweeg de auto te schorsen, maar let op je verzekering

Als de auto niet meer op de openbare weg staat, dan kun je hem schorsen. Dan betaal je geen wegenbelasting meer. De verzekering kan dan ook uit, maar let goed op wat de dekking is van de stalling is. Staat de auto in de garage, wees dan zeker dat de auto onder de inboedel valt. Bij een externe stalling is het raadzaam om te vragen hoe de auto’s verzekerd zijn. Er zijn zat verhalen van hobbyisten die hun auto kwijtraakten in een schuurbrand, en geen cent kregen.

Wat te doen met de brandstof bij opslag?

In tegenstelling tot koelvloeistof, wordt benzine minder als de tijd verstrijkt. Benzine is erg vluchtig en in combinatie met zuurstof zal het delen willen oxideren. Door de tank vol te gooien, zit er veel minder lucht in de tank. Ook de brandstofpomp en de leidingen houden er niet van om droog te staan. Je kunt een flesje ‘fuel stabilizer’ kopen om de brandstof goed te houden.

Diesel kan een stuk langer goed blijven, zeker een jaar. Ook hier kun je het best de tank volgieten. Ook hier kun je een stabilizer in mikken. Probeer de auto goed warm te rijden na het toevoegen van eventuele middeltjes voordat je hem wegzet. Dan zit de stabiele brandstof in de tank en in de leidingen. Elektrische auto’s kun je in het stopcontact laten zitten. De slimme systemen laden de accu bij wanneer nodig.

Auto op de handrem in stalling

Zet een handbak in de versnelling en een automaat in park. De handrem hou je het liefst omlaag. De handrem kan vast komen te zitten als je de auto lange tijd niet gebruikt. Versnellingsbakken zitten goed dicht, en zullen niet snel vastlopen. Staat de auto op steunen, dan kun je ‘m in z’n neutraal laten staan.

Auto starten in de stalling

Als je een auto lange tijd niet gebruikt, kun je de auto zo nu en dan even starten. Zo komen alle vloeistoffen weer bovenin de motor, en lopen de zuigers niet droog bij de eerste start na een half jaar. Koppel de druppellader los, zet de garage iets open voor ventilatie en laat de auto 20 tot 30 minuten stationair lopen. Geef een paar keer heel rustig gas (niet te veel) en check alle functies. Dit kun je elke maand een keertje doen. Mag je de auto niet starten, kijk dan of je de krukas handmatig kan bewegen met een grote dop op een ratel.

Auto voor het eerst weer gebruiken na de opslag? Check alle vloeistoffen eerst en start de auto. Als alles goed lijkt te werken, controleer dan de werking van de remmen. Rij de eerste meters rustig aan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear